söndag 12 april 2009

Feykir - läs det här!!!

Efter helgens kurs - när Atli efter varje ridpass påpekade att Feykir skulle behöva gå ner en hel del i vikt. "Han blir lite handikappad av att släpa runt på allt det här" har jag hittat en artikel i "Foderbladet" från SLU (Statens lantbruksuniversitet) som Feykir borde läsa! Där står det nämligen om hästar som tappar hullet i samband med pälsfällningen! Att vinterpälsen börjar falla beror på att sommarpälsen börjat växa ut - och att producera päls kräver både energi och protein. Hästens kropp prioriterar att få en ordentlig päls, framför att sätta muskler och fett. Därför är det inte alltid säkert att hästens vanliga foderstat räcker till för både päls och hull så här års. Eftersom sommarpälsen börjar växa redan i december-januari tipsar Foderbladet om att man ska öka fodergivan redan runt jul för att motverka att hästen hinner börja tappa i hull och muskler.





På Reykur, som var svår att hålla i bra hull, märktes detta tydligt - jag behövde alltid öka på hans kraftfoder inkl proteintillskott rejält fr o m januari. Men han är nog den enda islandshäst jag vet som haft detta problem... Feykir har det definitivt INTE - han har inte alls förstått att man ska bränna en massa extra energi och riskera att "falla ur" så här års... Tvärt om... Jag får fixa ett ex av Foderbladet och ta med till stallet så att han får läsa på bättre!

Jag har ofta gett B-vitamin så här års, eftersom jag hört att det påskyndar pälsfällningen och hjälper hästen att sätta den nya pälsen. Men Foderbladet skriver att detta inte alls stämmer. Det är en missuppfattning som kommer från den gamla traditionen att ge hästarna foderjäst på vintern. Foderjäst innehåller visserligen B-vitamin, men det är proteinet i jästen som kan underlätta pälssättningen. Enbart B-vitamin har inte någon påtaglig effekt på pälsen, enligt Foderbladet.

Detta hade kanske Feykir läst i alla fall.. för förra vårvintern gav jag honom B-vitamin i tron att det skulle snabba på pälsfällningen. Men i samma veva som jag började ge honom detta slutade han nästan helt fälla päls. Det var först när flaskan var slut som han började fälla päls igen! Då bestämde jag att det var sista gången jag gav honom B-vitamin. Och nu har jag alltså fått lära mig att det inte är nödvändigt heller!

Inga kommentarer: