torsdag 11 augusti 2011

Ridlektion!

Idag var det redan dags för ny ridlektion - vilken tur vi har!!! Innan lektionen hade jag monterat nya Bombers-bettet på Láras träns. (Jättebussigt att jag fått låna Sylvias bett hittills, men skönt att ha ett eget så man kan ha tränset "monterat och klart"!) Gjorde dessutom som igår och sadlade liiiite till vänster, med förhoppningen att sadeln inte skulle börja glida till höger. Och det funkade idag också!

Lektionen började med skritt på volt då vi först skulle vända in m h a ytterhjälperna (helt stilla hand) och sedan hålla stöd på yttern och flytta ut bakdelen - fast UTAN att det gick fort. Det där sista fick jag förståss tänka lite extra på. Sylvia tipsade också om att jag skulle ge eftergift en längre stund när när Lára svarar på "nedåtkramning" för då vågar hon länga halsen ännu lite mer.

Från det läget med längd hals fick jag göra övergång till långsam trav på liten volt - och det gick riktigt bra! Fick beröm av Sylvia - "Inte alls den där racertraven vi såg förra veckan!" konstaterade hon. Även i traven fick jag använda "långa eftergifter" och fick lite mer längd på halsen även där! Vi hade börjat i vänster varv och det är ju lite lättare. Men det gick rätt bra även i högervarvet faktiskt - där fick jag dock böja halsen mer och se till att hela tiden behålla den böjningen för att få längden på halsen.

När det var dags att förbereda tölt fick jag först göra en "framåt-bakåt-övning" som jag aldrig provat förut. Först göra halt, krama på tyglarna till eftergift i nacken, sedan rygga några steg, skritta fram några steg, rygga några steg, skritta fram några steg o s v. Viktigast var att hela tiden främst använda kroppsvikten. När jag skulle rygga skulle jag hålla kontakt på tyglarna (rörlig hand för att bibehålla eftergiften i nacken) och lägga vikten bakåt. Belöna varje steg bakåt med att bli neutral i sitsen igen o s v. Och sedan med vikten framåt signalera när det var dags att skritta framåt. Det här var verkligen ett jättebra sätt att aktivera hennes bakben! När jag sedan började tölta fick jag då och då göra halt och lägga in lite "framåt-bakåt" innan vi fortsatte igen.

Därefter fick jag övergå till att träna tempoväxlingar - även det på ett för mig nytt sätt! Jag fick först öka tempot längs ena långsidan, men innan nästa hörn fick jag göra halt och rygga - främst m h a kroppsvikten. Sedan igångsättning i långsam tölt, ny ökning på nästa långsida följt av halt och rygga innan hörnet. Efter ett antal sådana sekvenser skulle jag inte längre göra halt utan bara ta ner tempot ordentligt - vilket resulterade att bakdelen var med i nedtagningen på ett mycket bättre sätt!

Fick även prova att rida lite längre sekvenser i ökat tempo, då jag skulle sidföra lite fram och tillbaka m h a vikten för att få henne mer lösgjord i det tempot. Måste bli bättre på att "gasa på också" - när Sylvia började smacka åt henne så blev det en helt annan fart under galoscherna! Stämde av med Sylvia att jag gjort rätt som anmält så att jag ska rida tempoväxlingarna i vänster varv och det tyckte hon.

Och ännu mer rätt blev det när vi sedan jobbade med arbetstempo i höger varv - för då presterade vi faktiskt vårt bästa korta tempo hittills! Det var mycket lättare att bibehålla det låga tempot än tidigare - och hon längde t o m halsen lite extra! Jag måste bara komma ihåg att ha stöd på yttertygeln och INTE ställa henne åt höger! Hon vill gärna gå lite högerställd själv och jag märker att jag är så inkörd på att rida hästen högerställd att jag inte bara tillåter utan t o m "hjälper till" lite! :-O (Mina 16 år med hästar som helst sköt ut högerbogen har inte gått helt spårlöst förbi om man säger så...)

Fick avsluta med trav längs spåret och enligt Sylvia travade Lára riktigt, riktigt bra! Då fick jag uppdraget att försöka trava ännu långsammare - inte helt lätt men det gick tillslut. Sylvia tyckte att jag ska tänka på att rida tempoväxlingar även i traven så att jag lär mig kontrollera den bättre. Det är väl som Atli säger: "Vi RIDER tölt, men tenderar att låta hästen trava - och undviker att störa när den väl gör det". Istället ska vi se till att "störa" - för annars kan vi aldrig få hästen riktigt ridbar i trav.

Var riktigt nöjd efter dagens ridpass - igen! "Det finns inget ont som inte har något gott med sig" brukar man ju säga. Och det är ju på grund av att jag blev tvungen att köpa ny häst som jag nu får lära mig en massa nytt hela tiden!

Tävlingsförberedelserna fortsätter. Idag hämtade jag min nyservade transport. Bromsvajrarna hade tydligen varit ganska dåliga (kanske därför den kärvade när vi skulle till ovalen i söndags). Men nu är de bytta och bromsarna är ordentligt genomgångna. Plus lite annat därtill - så nu ska det förhoppningsvis gå bra att köra ner hästarna till Skellefteå nästa helg. Fia och jag plockade ner lite hagar också, för att få ihop plaststolpar som kan användas till att bygga hagar åt hästarna i Skellefteå. Och nu på söndag kan det faktiskt bli ytterligare en ovalbanelektion! Åååååh, vad det är ROLIGT att rida!!!


Inga kommentarer: