måndag 29 augusti 2011

Aj, aj, aj...



Glad matte efter T5-finalen på Vindurtävlingen. Men kolla in nosgrimman... Mer om den strax.


Har varit hos min läkare idag, för ett nytt intyg till Försäkringskassan. Känns alltid lite "gruvsamt" innan, för jag vet ju vad som väntar... En viktig del i diagnosticeringen av fibromyalgi är de 18 "tenderpoints"/triggerpunkter på kroppen där normalt tryck ska ge smärta vid minst 11 av dessa. Jag brukar alltid reagera kraftigt på alla 18 - och det gör så ONT!!! Känns som att läkaren trycker så hårt han kan, trots att han intygar att så inte alls är fallet... Och efteråt känner jag mig alltid rejält mörbultad, ibland i flera dagar.

Idag hade jag fått tid i bassängen på CityRehab efter läkarbesöket. Det blev vääääldigt försiktig träning följt av en låååång stund i bastun. Och nu gör det faktiskt lite mindre ont. Fick dessutom ett bra besked av min läkare ang den enda smärtlindrande medicin som har någon som helst effekt på min smärta. Den är tyvärr en sådan som man inte får ta under längre tid, så hittills har jag aldrig vågat ta den 3-4 dagar i sträck. Fast just nu är jag uppe i nytt rekord: 6 dagar och jag skulle verkligen vilja fortsätta ett tag till. Vilket han sa att jag kan göra - upp till två veckor i sträck ska visst inte vara någon risk! Det känns ju bra att ha den möjligheten ett tag till! Även om den långt ifrån tar bort smärtan helt så kapar den topparna lite i alla fall.

Ska dessutom testa ytterligare en medicin i den långa rad jag redan "avverkat" - en medicin som IBLAND visat sig fungera smärtlindrande för vissa med fibromyalgi. Absolut inget säkert kort, men jag är beredd att prova i princip vad som helst som har en chans att fungera. Det är bara att hålla tummarna alltså!

Trots skröpplig matte behövde Lára inte drabbas av vilodag idag. Eva skulle åka upp till Gällivare för att jobba, men hinna rida Lára också "på vägen". Då blir ju lilla damen glad! Och i morgon MÅSTE jag vara i ridskick, för då börjar ju Atlikursen!!! Det känns viktigare att vara med på den än på tävlingen - där kan jag ju stryka mig om det är riktigt illa. Fast jag vill ju verkligen vara med där också, så jag hoppas kroppen är på min sida!

Utrustningen är dock inte riktigt på min sida, eller nosgrimman om jag ska vara mer specifik. Lára lyckades ju i Skellefteå klia bort ytterligare en "blingsten" från den... Har letat överallt här i Luleå där jag kunnat tänka mig att de skulle kunna sälja swarovskikristaller, men utan framgång... Så det kanske får bli nosgrimma med några "luckor" på tävlingen.... Men då kan vi väl komma överens om att ni inte kolla så jättenoga?!

Inga kommentarer: