torsdag 1 januari 2015

Nytt år - ny hjälm!

Den här hjälmen borde jag kanske ha haft på mig när jag kraschlandade med Hamingja och slog i huvudet...?!

Sedan hjärnskakningen har jag fått göra stora begränsningar av intrycken till hjärnan, vilket bl a inneburit att sådant som läsning och datoranvändning fått begränsas till endast korta stunder per dag. En stor del av dessa stunder har jag använt till att läsa på om ridhjälmar. Efter ett fall där man slagit i huvudet är hjälmen självklart att anse som förbrukad, eftersom den kan ha sprickor i materialet som gör att den inte alls skyddar som den borde... men den stora frågan var förståss VILKEN hjälm jag nu skulle köpa?!

Vid ett sådant här tillfälle blir det ju så oerhört tydligt hur viktigt det är att hjälmen inte bara är bekväm utan också ger ett så bra skydd som möjligt. Alla ridhjälmar måste visserligen vara CE-märkta för att få säljas i Sverige (och EU) men nu när jag läst på lite mer har jag förstått att denna CE-märkning faktiskt är väldigt bristfällig... Det man testar då är endast islag rakt uppifrån, vilket knappast är särskilt vanligt vid ridolyckor...

I somras gjorde Folksam en test av några av de mest vanligt förekommande ridhjälmarna på marknaden. Detta test omfattade även snett islag där huvudet utsätts för rotation - något som i princip alltid inträffar vid ridolyckor och som kan ge hjärnskakning och andra allvarliga skador. Skillnaden mellan de olika hjälmarna i testet var stor och inte ens Back on Track - som fick högsta betyget - ansågs skydda tillräckligt bra. Nyligen meddelades att det inom EU kommer att tas fram nya riktlinjer för test av ridhjälmar - vilket uppenbarligen behövs! Men jag behöver ju en ny hjälm redan nu...

Jag har tidigare haft en BoT-hjälm (medan de fortfarande hette MIPS), men när det var dags att byta ut den (vilket man bör göra med 3-5 års mellanrum eftersom materialet i hjälmarna åldras och med tiden förlorar mycket av sin skyddsförmåga) valde jag att köpa en annan variant. BoT-modellen passar nämligen inte min huvudform särskilt bra -  hur jag än försökte justera den åkte den ner i ögonen hela tiden under ridningen - vilket förståss också kan vara ett säkerhetsproblem! Jag provade ändå en BoT nu för att se om passformen möjligen ändrats till min fördel, men så´n tur hade jag tyvärr inte...

Istället valde jag en Charles Owen Ayr8 (en modell som inte var med i Folksams test men som tilldelats tre olika säkerhetsklassificeringar) som även uppfyller de krav jag tycker man behöver ställa på en "vinterhjälm" vid ridning i vårt kalla klimat. Och som ni ser på bilden chockade jag både mig själv och omvärlden genom att välja en brun istället för en svart! :-O  (Jo, det tog emot... men genom ett erbjudande skilde det hela 1.500 kr i pris till den brunas fördel. Och den matchar ju faktiskt min nya häst!!!)

Till våren kommer jag dessutom att behöva köpa ytterligare en ny hjälm, eftersom min "sommarhjälm" (Casco Mistral) var med i Folksams test och visserligen var den bästa när det gällde islag rakt uppifrån, men vid sneda islag gav så stor rotation att den inte kunde rekommenderas ö h t... Då blir det antagligen en John Whitaker Victory (som även den tillverkas av Charles Owen) eftersom den var en av de tre som var bäst i Folksams test och därmed den säkraste lättviktshjälmen på marknaden. Och då ska det bli en svart - för det finns definitivt gränser för hur wild and crazy jag kan tänka mig att vara!!!


Inga kommentarer: