lördag 9 februari 2013

Jokkmokks marknad - test av "tåvärmare"


En bild från den oerhört populära ren-raiden på Jokkmokks marknad. 

Idag besökte vi Jokkmokks marknad, vilken med sina 308 år på nacken verkligen kan kallas en institution! Och till skillnad från andra så är detta minst lika mycket ett kulturevenemang som en marknad. 


En sak kan man vara HELT säker på när det gäller Jokkmokks marknad: att det är KALLT! Denna temperatur får väl snarast anses som blidväder i detta sammanhang...!



Några kapplöpningsrenar som väntar på sin tur. 


Hade vid ett tillfälle köpt dessa tåvärmare på Hööks och kom fram till att Jokkmokks marknad vore det ultimata testet för dessa. Om det skulle fungera skulle de ju verkligen vara värda sina 12 kr! I början kändes de också MKT lovande! Men när det var dags för lunch vid 14-tiden hade jag nästan tappat känseln i tårna, trots att "värmarna" lovade att de skulle värma minst 6 timmar... Trodde att de helt slutat fungera, men när jag tog av mig skorna inne på lunchrestaurangen för att tina upp tårna mot ett element kunde jag ändå känna en svag värme från dem när jag stack ner handen i skorna. Det var helt enkelt så att de inte var dimensionerade för Jokkmokks-kyla...

Slutsats av mitt oerhört vetenskapliga test: Jag kommer knappast att köpa dessa igen. Antagligen kan de funka bra ner till kanske -10 eller -15, men vid så "snälla" temperaturer klarar jag mig bra med varma sockar!

Inga kommentarer: