onsdag 16 oktober 2013

"Utan rubrik" (bloggarnas motsvarighet till konstens "Utan titel?!")


Idag testade jag att ropa på Lára redan innan jag gick in i stallet för att hämta hennes grimma. När jag sedan kom ut med grimman stod hon redan vid grinden och skrapade otåligt med ena framhoven! Budskapet var tydligt: "Nu får du sno dig på matte, vi ska ut och RIDA!!!" Och jag försökte verkligen "sno mig på" - för vi får trevligt besök från Costa Rica i kväll och det var gränsfall att jag skulle hinna rida innan Lotta skulle dyka upp hemma hos oss.

Men den viktiga uppvärmningen skyndade jag förståss inte förbi - utan ägnade de första 20 minuterna på ridbanan till skritt trav och tölt med låååång hals. Efter detta tränade vi först att rida ökat tempo på ridbanan (så ökat det nu går att få till med alla hörn som hela tiden dyker upp som från ingenstans...) Sedan red vi ut på skogsvägen bakom vägbommen för mer ökat tempo.

Senast hade jag lite mer problem igen med att hålla henne lösgjord i det högre tempot, vilket jag antog berodde på att hon då redan fått jobba på ordentligt med sina bakben både i flera galopper och i arbetstempo tölt. Men nu tyckte jag det gick lite bättre igen, även om det inte var det bästa ökade tempo vi presterat efter Atlikursen. Efter en välförtjänt skrittpaus som t o m verkade uppskattas av Lára, fick hon sträcka ut överlinjen ordentligt och varva ner i trav.

Tillbaka i stallet kunde jag konstatera att vi faktiskt klarat oss utmärkt, trots avsaknad av broddar. I morse kom ju faktiskt årets första snö - även om den inte låg kvar på marken någon lång stund - och Sylvia skruvade i de första broddarna på sina hästar i förmiddags. Men i o m att jag hade så ont om tid idag var jag glad att jag kunde använda den till ridning och spara broddskruvandet till en annan dag när jag kan hinna både ock. Och att Lára var lika nöjd som jag med detta råder det knappast någon tvekan om! 

Tyvärr har jag känt mig rejält mörbultad i kroppen idag, efter hot stone-massagen och det var ju inte riktigt meningen... Tidigare har jag alltid mått bra av denna typ av massage, men den här massören "knådade" betydligt mer än vad de andra har gjort och det tålde jag uppenbarligen inte så bra... Desto viktigare att jag verkligen hann med ridningen idag - så jag får lite smärtlindring från den istället!

Nu är det dags att ta hand om Lotta från Costa Rica, som gör ett kort besök hos oss innan hon startar sin lååånga hemresa. Vi vill förståss bjuda på riktigt svenska smaker, så det blir Kalixlöjrom, Västerbottensost samt det svenskaste av allt (?!) julmust!!! 

Edit: Till efterrätt bjöd vi på en annan svensk klassiker: chokladpudding - och det blev så uppskattat att Lotta bestämde sig för att köpa med sig lite hem till sina barn! Så hon och Johan fick ta en sväng förbi en mataffär senare på kvällen! (Men då hade jag redan hunnit vika in hovarna för natten.)

Inga kommentarer: