fredag 25 oktober 2013

HIGH tea in Dubai!!!

Innan ni blir chockerade över den korta kjolen - den här dagen tillbringade vi i Dubai och där kan man vara lite mer vågad och t o m visa lite av vaderna!

Idag var Eva helt ledig så hon rattade bilen med oss från Al Ain in till Dubai. Längs vägen stannade vi till i Dubai Outlet Mall för att jag skulle besöka Burberrys butik där. Provat mig grundligt igenom hela utbudet av trenchcoats och kappor utan att hitta någon som var helt perfekt, samtidigt som jag konstaterade att priserna ändå låg från ca 8.000 kr och uppåt trots att det var en outlet... Lämnade tillslut butiken tomhänt medan jag försökte trösta mig med hur OERHÖRT mycket pengar jag sparat denna förmiddag!!!

Även om plånboken klarade sig undan med blotta förskräckelsen så tog denna "icke-shopping" ändå på krafterna. (Kanske allra mest hos mitt ytterst tålmodiga resesällskap x 2 varav ingen var särskilt road...) Men Eva visste minsann vad som behövs efter ett par timmar i en riktig lyxbutik: ett klassiskt "High Tea". Och detta visade sig sannerligen vara ¨HIGH" i ordets rätta bemärkelse, eftersom det skulle intagas i restaurangen At´Mosfere, högst upp i Burj Kalifa (världens högsta byggnad) i Dubais absoluta centrum!!! Restaurangen hör till Armani Hotel - så gissa om personalen hade eleganta arbetskläder?! Jag började genast fundera på mina möjligheter att byta arbetsgivare!!!
Utsikten från At`Mosfere ut över Dubais häftiga skyline - var förståss helt makalös! Men trots min höjdrädsla kände jag inte minsta antydan till svindel... det var som om hjärnan inte kunde ta in hur oerhört högt upp vi var utan "översatte" de minimala bilarna och ännu mindre människorna som skymtade nere på marken till små miniatyrleksaker istället för riktiga.


Här ser ni delar av deras "LCHF-variant" av  High tea (istället för sötsliskiga kakor/bakelser fick jag olika frukter och bär vilka avnjöts med clotted cream.)

När godsakerna var slut och Johan fotat hysteriskt en låååång stund tog han en paus och njöt av utsikten. Vid det laget var det dock så disigt att man inte längre såg Burj Al Arabs karaktäristiska siluett borta vid stranden.



När vi efter drygt två timmar avnjutit alla möjliga godsaker - inklusive fantastiskt gott te förståss - lät vi oss även imponeras av gästtoaletterna som förståss var lika väldesignade som allt annat på detta hotell. Johan påpekade att det var förvånansvärt bra tryck i vattnet i kranarna. De måste alltså ha en anläggning som pumpar upp vattnet, för det finns ju inget vattentorn som är över 800 meter högt!

Eftermiddagen fortsatte med shopping i Dubai Mall - där vi nogsamt undvek Burberrys butik och istället siktade in oss på butiker i ett lägre prissegment. Och jämfört med förmiddagen kände jag mig riktigt rik!!! ALLT man ser på bilden ovan är faktiskt Dubai Mall - den allra största de har i UAE. För att få ett begrepp om hur enorm den är kan ni ju försöka se bilarna eller människorna som man möjligen kan ana där nere... För oss som känner Eva är det verkligen ett mysterium hur hon kunnat hamna i ett land där ALLT verkar handla om shopping (och bilkörning)!!!

(Sista kvällen i UAE, i väntan på flyget hem skulle avgå kl 02.30, tillbringade vi i en annan mall som ligger i närheten av flygplatsen. Den räknas som liten här och har "bara" drygt 7 000 parkeringsplatser...!!!)

Denna kväll avslutade vi istället med middag på en av Max nyöppnade restauranger i Dubai. Vi är väl norrbottniska patrioter??!! (Kolla in deras arabiska logga - längst till höger!) Det kändes verkligen som en "kulturkrock" i hjärnan att se de välkända menyerna, fast på arabiska och emiratier i sin traditionella klädsel sittande runt borden i restaurangen som annars hade klassisk svensk inredning. 


...med undantag för det i detta land obligatoriska bönerummet då ...sådana ser man ju inte i Sverige..!

Jodå, Grand de Luxe finns förståss även på Max i UAE - fast precis som övriga hamburgare bara i varianter utan bacon förståss!

Inga kommentarer: