fredag 27 februari 2009

Vinterpäls säljes!




Ännu en dag med FANTASTISKT väder!!! Rejält kallt (-18) på morgonen, men under dagen värmde solen så att temperaturen steg till - 6. När jag kom till stallet var det dessutom vindstilla - och hästarna stod så belåtet och mumsade i sina höbalar. Det gick ingen nöd på dem inte!










Vore det inte för att Feykir är nyvaccinerad hade jag gärna ridit en riktig långtur idag! Men nu fick jag istället agera "världens bästa matte". Nej, jag gav honom inte massor av godis, men jag kliade honom SÅ SKÖÖÖÖNT när jag m h a "mirakelskrapan" från Lillhästen gick lös på hans vinterpäls.



Det är väl flera månader sedan någon borste lyckades ta sig ner till hans hårbotten - så tjock päls som han har. Men "mirakelskrapan" är inte bara suverän på att få loss lös päls - den gräver på djupet också! Tillslut var han alldeles grå av allt stöv som kommit upp ur "gömmorna"!!! Vi stod ute i hagen, som ni kan se, och strax efter att jag tagit ovanstående bild gick han faktiskt - helt frivilligt - bort från höbalen för att sedan bara stå blick stilla och njuta medan jag gick lös på honom med skrapan så att pälsen yrde omkring oss!






Med tanke på hur otroligt svettig han blev av ridlektionen i onsdags, när det var nollgradigt, känns det jättebra med varenda hårstrå som jag lyckas befria honom ifrån! Så jag jobbade igenom honom två varv - och sedan låg det stora högar hästhår på marken i hagen. Men han har ju så oändligt mycket päls kvar, så det kändes verkligen som ett Sisyfos-arbete! Reykur klippte jag ibland så här års. Klippte då medhårs, för att inte maskinen skulle gå på djupet och skada sommarpälsen. Då slapp mina onda händer så mycket av pälsfällningsborstandet! Men det blev verkligen INTE vackert!!! Det finns en anledning till att alla instruktioner säger att man ska klippa mothårs, kan jag berätta! Feykir har jag aldrig utsatt för någon "medhårsklippning" - ännu i alla fall. Har varit på väg två gånger, både för ett år sedan och våren innan. Men båda gångerna ändrade jag mig i sista stund. Vi får väl se hur det blir framöver.

Inga kommentarer: