söndag 8 februari 2009

Rysk basjkirhäst!

Idag när vi precis skulle rida iväg från stallet, kom en bil med hästtransport och stannade några meter från oss. När den stannade började hästen som uppenbarligen fanns i transporten leva rövare så att det lät som att den skulle komma ut genom väggen!!! Feykir blev förståss panikslagen och ville springa tillbaka till stallet men jag lyckades hindra honom. När det lugnat ner sig i transporten red jag snabbt förbi och ut i skogen, men jag var förståss ganska nyfiken på vad det kunde vara för häst som kom... Sylvia tar ju emot mycket träningshästar så jag antog att det var en sådan. För jag hade inte hört något om att det var någon ny ridskolehäst på gång.



När vi sedan kom tillbaka från ridturen stod den nya hästen i en box i stallet. På boxdörren stod det att det var en rysk basjkirhäst på 3 år. I boxen bredvid stod "Sillen" inne som sällskap. Han är en stor och långbent islandshäst av lite grövre typ, fux med vit bläs. Det roliga var att basjkirhästen faktiskt var väldigt lik Sillen! Ungefär samma storlek och kroppsbyggnad - också fux fast med smalare bläs. Har inte hunnit fråga Sylvia, men jag gissar att "ryssen" är i Mariebäck för inridning. Det ska bli intressat att stifta bekantskap med honom - jag har aldrig träffat på en sådan häst förut.








Är det en basjkir-häst Eva rider på??? Nej, men "nästan"! ;- )

Inga kommentarer: