onsdag 4 februari 2009

Trevligt och tråkigt

Det går frammåt! Idag orkade jag för första gången åka och rida efter jobbet! Tidigare dagar har orken varit helt slut efter en arbetsdag - utom i fredags då jag bara jobbade fram till lunch.



Red Feykir 40 minuter på ridbanan. Först skrittade jag fram utan stigbyglar - för att stretcha ut lårmusklerna lite. Sedan jobbade vi igång med trav i lång, låg form på böjda spår. När han "följde med" de ledande tygeltagen och behöll den låga formen även när vi bytte riktning var jag nöjd med vår uppvärmning.



Övergick till att rida samlad skritt på volt och flytta ut bakdelen. Kom ihåg att byta varv ofta och efter lite inledande strul gick det bättre och bättre! När jag var nöjd töltade vi bara ett par varv runt spåret, då jag försökte behålla mjukhet och eftergift. Sedan avslutade vi med mer trav på böjda spår - red mycket serptentiner men även endel volter, så att han inte i förväg skulle veta riktningen. När vi byter riktning är det verkligen viktigt både att DRIVA ordentligt och att ge ett tydligt stöd på den nya yttertygeln. När jag lyckades med detta höll han traven och formen!



När jag skrittade av honom - efter 40 minuter - var jag rejält flåsig. Oj, vad det fortfarande finns att jobba på när det gäller min kondition!






Sylvia kom ut till stallet och vi hade både väldigt sorgliga och väldigt trevliga saker att prata om. De sorgliga var att hon väntade på veterinären som skulle komma och skicka hennes fina Wilma till hundhimlen... "Man ska inte ha djur..." konstaterade vi. För förr eller senare blir de ju gamla och sjuka...





Det trevliga samtalsämnet var den femåriga skäckhingst som Sylvia köpt från Island (om han bara klarar veterinärbesiktningen.) Han är väldigt "grön" - bara riden ett par månader ännu - så det blir intensivträning för att förbereda honom för avelsbedömning redan i juni! Här är bilder på snyggingen: http://www.minniborgir.is/hestar/SalaS/demantur.html



Linda har också köpt ny häst från Island - en jättefin vallack på 10 år. Om allt går som planerat kommer båda hästarna till Luleå ca tre veckor innan årets första Atli-kurs. Det är ju en extra anledning att se fram emot den kursen - det är alltid roligt att få se nya hästar!!!

Inga kommentarer: