måndag 26 december 2011

Hemma igen!



Julafton 2011: inviger min fina tekopp som jag precis fått i julklapp av Johan. Det är Rörstrands Mon Amie och det vackra blommönstret är härlig nostalgi för mig, då min mormor hade en sådan kaffeservis! Och jag kan rapportera att Earl Grey-teet smakade alldeles utmärkt ur den!

Vi har - som vanligt - varit nere i Umeå och firat jul med våra föräldrar. Trots högtryck på bådas jobb fick vi ledigt i fredags och kunde åka ner redan då - i regnet... Fredag kväll hann vi därför träffa min äldsta bror med familj, som sedan skulle fira julen på annat håll. På julafton var det traditionsenlig julkrubba i Ersmarkskyrkan (min hemby + kyrkan där vi gifte oss), jullunch hos Johans föräldrar med hans ena bror, sambo, barn och bonusbarn. Och sedan julmiddag hos mina föräldrar tillsammans med min lillasyster.

På juldagen vårt årliga julbad på UNDERBARA IKSU Spa! Det är tredje året i rad nu, som vi badar antingen det behövs eller inte. Och jag är SÅ tacksam att vi har denna tradition - och inte som min systers kollega som för 33:e året i rad skulle vinterbada i Stöcksjön... :-O  I år var SPA-gänget dessutom förstärkt med min systers pojkvän Micke. "Välkommen in i spelet!!! "

Efter tidig lunch hos Johans föräldrar på annandagen vände vi sedan hemåt igen. Istället för fredagens regnande hade vi nu sol från klar himmel - så vi hann köra ända till Jävre (gränsen mellan Västerbotten och Norrbotten) innan det började bli mörkt och dålig sikt. Nu är det bara att ladda för att jobba igen i morgon - vi lär ha MASSOR på jobbet båda två. Men efter en så innehållsrik och ändå avkopplande jul känns det som att vi har laddat batterierna. (Och vi hann ju faktiskt träffa större delen av den närmaste släkten. Bara var sin bror fattades, Johans bror i Knivsta som firade jul på sitt Singö och min lillebror som firade med familjen hos sin frus föräldrar. Visserligen de också i Ersmark, fast inte i vårat Ersmark utan den by med samma namn som ligger utanför Skellefteå.)

Ser nu fram emot att få åka till Lára efter jobbet i morgon - har ju inte ridit sedan i onsdags! :-O Men som tur var har Eva ridit både juldagen och annandagen - så Lára har inte behövt vara helt sysslolös. (Det är hon väl i o f s aldrig, hon har ju en flock att sköta också - ett heltidsjobb. Men inget går ju upp emot att få vara ute och springa - och då FORT - ifall du frågar henne!)

Inga kommentarer: