tisdag 18 januari 2011

Matrevolutionen är här!


Adlibris mest sålda bok just nu är Matrevolutionen, av läkaren Andreas Eenfeldt (också kallad "Kostdoktorn"). Sedan boken kom ut i början av januari verkar den ha prenumererat på färsäljningslistans förstaplats! Även på Bokus försäljningslista har den legat i topp. Och alla som köpt boken är bara att gratulera, för den är verkligen MYCKET läsvärd!


Kostdoktorn har en enastående talang för att beskriva vetenskap på ett sätt som gör det både lätt att förstå och t o m underhållande! Jag fick dessutom hem mitt ex av boken så lämpligt förra veckan när jag låg hemma i soffan och inte kunde göra så mycket annat än just läsa. Och jag hade inte kunnat önska en bättre bok! Det var mycket intressant att läsa hur det, innan de fettsnåla kostråden lanserades faktiskt fanns två olika teser: att det var fett som var skadligt resp att det var kolhydrater man borde undvika. Och att det i efterhand visade sig att Ancel Keyes, vars forskning låg till grund för de fettsnåla råden, faktiskt hade fuskat för att få resultat som stödde den tes han ville lansera!



Jag tror att väldigt många av oss är rejält indoktrinerade av de fettsnåla kostråden! När jag diskuterar LCHF-kost med människor i min omgivning får jag nästan alltid höra kommentarer om att mättat fett är så skadligt för kroppen."Det vet ju alla." Förvåningen blir därför stor när jag påpekar att det faktiskt inte finns en enda studie som visar att mättat fett skulle vara farligt. Lika lite som det finns studier som visar att dagens kostråd (från Livsmedelsverket) verkligen är nyttiga.



I Matrevolutionen presenteras många exempel på människor med olika sjukdomar som när de börjat äta tvärt emot Livsmedelsverkets rekommendationer blivit mycket friskare. Detta kan man också läsa om på många ställen på internet, men det Matrevolutionen f f a bidrar med i sammanhanget är att vetenskapen bakom förklaras så utförligt. Mycket "matnyttigt" på detta område kan du även läsa på Kostdoktorn.se.



Jag läser Kostdoktorns blogg i princip dagligen och att läsa hans bok gjorde mig än mer inspirerad att fortsätta med den kost som gjort så mycket för att lindra min värk. Samtidigt blir jag arg över allt onödigt lidande p g a de kostråd som gjort människor sjukare istället för friskare. Eenfeldt beskriver mycket träffande de fettsnåla kostråden som "ett dyrbart experiment med människors hälsa." Nu finns det vetenskapliga stöd som behövs för att justera dessa kostråd. Och det är definitivt hög tid för en Matrevolution!


För mig personligen har LCHF-kosten verkligen varit revolutionerande - på flera sätt! F f a för de stora hälsovinster jag fått i o m lindrad värk. Men den har också varit revolutionerande med betydelsen omvälvande. Mitt utgångsläge var nämligen att jag var EXTREMT fettskrämd p g a gallbesvär sedan tidiga tonåren. Hade i princip ätit fettfritt sedan dess. Det var när jag läst ett flertal vittnesbörd på internet från andra med fibromyalgi som testat LCHF med gott resultat som jag tillslut vågade prova. Två gånger började jag men fick avbryta för att jag mådde så våldsamt illa. Men skam den som ger sig - och tredje gången gick det vägen! (Hade läst på Annika Dahlqvists blogg att man kunde träna upp gallblåsans funktion genom att sakta öka andelen fett i kosten - och uppenbarligen fungerade det på mig!)
Fast maken har fortfarande inte riktigt kommit över chocken över mitt totala lappkast på kostområdet. Inte ens bregottpaketet får han ha i fred längre. "Tänk, efter 20 år tillsammans kan du fortfarande överraska!" Maken hör föresten till de läkare som är positiva till LCHF-kost och så verkar det vara med många av hans kollegor också. En av dem (distriksläkare) berättade nyligen att han börjat rekommendera fibromyalgipatienter att testa LCHF eftersom det fungerar så bra för mig!



PS: Björn Ferry fick igår på Idrottsgalan mottaga priset för bästa prestation - för sitt OS-guld i skidskytte. Ett OS-guld som han tog på LCHF-kost. Ett utmärkt exempel på att inte ens elitidrottare behöver kolhydrater i mängder! Matrevolutionen är här! DS.

2 kommentarer:

Cewe sa...

Har beställt ett exemplar av Matrevolutionen och ska hämta på posten idag.
Ska bli så intressant att läsa =) har ju bara hört positivt om boken

Anna sa...

Då har du verkligen något att se fram emot!