onsdag 26 januari 2011

Bara töltljus kvar!

"Det är inte alls lika mörkt när man har sällskap!" konstaterade Fia och jag idag. Och Feykir höll fullständigt med - det är inte alls lika mörkt i skogen om han har Lukka med sig! Idag var han faktiskt ovanligt tuff och reagerade inte ens när Lukka ett par gånger fick "älgvittring".

Redan när vi red iväg konstaterade jag att ljuset i min boglampa inte var vad det brukar... och insåg att det är länge sedan jag laddade batteriet sist. Lite ljus gav den i alla fall till att börja med, men innan vi hade hunnit till korsningen vid sjön hade den slocknat helt.

Så långt hade vi ägnat oss åt trav och galopp - för att få igång "dieselmotorerna" hos våra hästar. När vi vände hemåt började jag med att rida slutor åt båda hållen UTAN att sedan direkt göra övergång till tölt. Inte helt lätt att avstå...eftersom tölten blir så mycket bättre med en sådan övergång! Men jag "slösade" på dem i söndags så nu måste jag programmera om Feykir så att han inte direkt tänker "springa" när jag vill rida sluta. "Oj, oj, oj vilka krav din matte ställer - jag hör hur du får jobba!" skrattade Fia när Feykir pustade och stånkade. Han gör verkligen inte någon hemlighet av hur JOBBIGT det är för honom att böja sig i sidorna!!!

Efter lite "belöningsskritt" på friare tygel var det så dags för tölten. Och PRECIS när Feykir började tölta tändes boglampan igen! Uppenbarligen fanns det lite "töltljus" kvar - det var bara trav- och galoppljuset som tagit slut! (Med tanke på hur mycket trav och galopp vi ridit de två senaste dagarna var det ju inte så konstigt att det gått väldigt mycket sådant ljus!) Men inte heller töltljus fanns det i obegränsad mängd - utan även det tog slut innan vi var hemma igen...

Nu har batteriet fått följa med hem för att laddas igen. Vill ju gärna ha trav-, galopp- OCH töltljus ifall jag ska rida med Fia i morgon. Hade egentligen tänkt ge mig och Feykir en vilodag då - jag brukar behöva en kväll/vecka som jag åker direkt hem efter jobbet och bara vilar. Fast Fia och jag har ju så trevligt när vi rider, så jag kanske inte kan låta bli... Jag kom dessutom hem ovanligt tidigt från stallet i kväll så jag hinner ju vila nu!

Inga kommentarer: