fredag 4 september 2009

"Gode Gud ge mig tålamod..."

Nu har vi testat att koppla släpet till Johans bil istället. Med min bil lyste bara bromsljusen (och som amatör har jag VÄLDIGT svårt att förstå hur det hänger ihop - antingen borde det komma ström till släpet så att alla lampor lyser eller också ingen ström och ingen lampa lyser, eller?) Med Johans bil lyste bromsljus och blinkers - men fortfarande inte positionsljusen... :-(

Vi testade att spraya 556 i bilens kontakt (tips från Bilprovningen) men det hjälpte inte heller... Så nu håller Johan på att klura ut vad som kan vara fel. Han har jobbat i Umeå hela veckan (tredje veckan på raken som han jobbar borta...) och när han nu äntligen kom hem fick han ta sig an detta. Så´n TUR att han ändå ser en utmaning i att klura och fundera och fixa... Jag har alldeles för dåligt tålamod för sådant - går inte saker att fixa snabbt och lätt så bryter jag ihop! Då är det bra med en make som är tvärt om! Lite synd att vi bor så långt ifrån Umeå - annars hade vi kanske kunnat få hjälp av mamma. Hon brukar säga att hon kanske skulle bli elektriker "i nästa liv".

Själv säger jag som stå upp-komikern m m Lasse Eriksson: "Gode gud ge mig tålamod - men gör det fort!"

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bosse Bildoktorn visade i ett av sina TV-program hur man fixar elfel i släpvagnars elkontakt.
Det går kanske att hitta det programmet på SVT eller Youtube.
Om jag minns rätt så använde han en massa vaselin för att slippa problem med fukt.

/E

Anna sa...

Aha! Det får vi kolla! Johan är fullt upptagen med porträttfotografering i sin studio f n - men när han är klar ska vi testa om grannens släp lyser som det ska med våra bilar. Så vet vi om bilarna är OK. I så fall blir det Bosse Bildoktorn nästa!