måndag 28 september 2009

Har jag firat 40-årsdagen några år för tidigt??!!


Te sänker din biologiska ålder, hävdar kinesiska forskare.


Vid varje celldelning blir kromosomernas ändar, de så kallade telomererna, kortare och kortare, vilket bidrar till cellens åldrande. Nu visar kinesiska forskare i en studie publicerad i British Journal of Nutrition att tedrickare har längre telomerer än de som nästan aldrig dricker te.

1 030 äldre kinesiska kvinnor och 976 äldre kinesiska män deltog i studien. Telomererna hos män som drack tre koppar te om dagen var i genomsnitt 4,6 kilobaspar längre än hos dem som inte drack te. Enligt forskarna motsvarar skillnaden ungefär fem år i biologisk ålder. Man tror att antioxidanter i teet skyddar telomererna från skador under delningsprocessen.


Källa: Kemivärlden


Med denna nya kunskap i bakhuvudet börjar jag förståss undra om jag möjligen firade min 40-årsdag några år för tidigt... Tre koppar te/dag är ju en låg dos! Men jag tänker INTE lämna tillbaka min fina skulptur!!! (Och inte de andra presenterna heller!!!)

Inga kommentarer: