lördag 5 september 2009

Atlikurs dag 2: "Vad gjorde du?"

När jag skulle hämta in Feykir ur hagen för dagens första ridpass kom han faktiskt när jag ropade! Det har han inte gjort på länge... så´n TUR att jag hade en godis i fickan!

Hade skrittat igång honom själv innan lektionen så jag fick börja med att värma upp i trav på böjda spår. Igår travade Feykir ju så jättebra - men det hade han inte tänkt göra idag... nu skulle det visst vara grisepass... Jag styrde in honom på en riktigt liten volt och tänkte: böja, driva, böja, driva, böja, driva... Och tillslut kom traven. Sedan kunde vi trava runt hur bra som helst! Efteråt sa Atli att han istället tyckte att jag borde ha gjort en halt och börjat om när Feykir grisepassade - "För han kan ju trava!" Jag har alltid fått höra att man INTE ska sakta av - för det blir som en belöning för hästen - utan istället se till att det blir riktigt jobbigt att grisepassa... Men Atli var uppenbarligen av en annan åsikt.

När lektionen skulle börja sa´jag till Atli att jag nog egentligen skulle behöva rida en hel kurs bara i samlad skritt för att lära mig det ordentligt. Och när Feykir var uppvärmd fick jag också jobba med den saken. Jag fick nu ett tips av Atli som skulle visa sig MKT bra: att jag skulle börja med att "väcka" Feykir m h a STORA hjälper. Jag viftade till med pisken - och reaktionen blev förståss FRAM, FRAM, FRAM. Och sedan fick jag fånga upp energin med en jättetydlig förhållning. Efter det kunde jag sedan samla honom i skritten med mycket mindre hjälper! Det var så bra för mig också! Jag har alltid börjat testa med mindre hjälper och sedan succesivt ökat drivning en för att få tillräcklig energi att samla upp - men det då jag börjar spänna mig i hela kroppen. Med "rivstart, tvärbroms och sedan små förhållningar" hann jag liksom inte börja spänna mig! Men jag måste verkligen tänka på att sitta stilla i sadeln och inte börja gunga fram och tillbaka när jag driver riktigt mycket!

Fick sedan göra övergångar från samlad skritt till tölt. Första gången började det jättebra - Feykir töltade så avspänt men ändå samlat! Fast jag tappade iväg honom ganska snart. Fick börja om med samlad skritt något varv och ny övergång till tölt och nu gick det bättre att behålla också. "Du behöver rida massor av samlad skritt - det är nyckeln till tölten!" sa Atli. Dessutom måste jag komma ihåg att sänka handen - jag höjer den lätt när jag börjar samla - så att han uppmuntras att söka sig nedåt även i tölten. Böjningen i högersidan är viktig också - i höger varv ska jag därför rida honom lite inåtställd.

Var mkt nöjd efter ridpasset - f f a för att jag lyckats mycket bättre med den samlade skritten än igår! Och eftersom Atli säger att den är grunden till tölten så är det ju en MKT viktig del att få kläm på!

Dagens andra ridpass fick jag - som vanligt - börja med att värma upp i trav på böjda spår. Den här gången travade Feykir på en gång - utan tramsande med grisepass. Sedan skulle jag "jogga igång honom" i tölt och "röra runt i kroppen på honom". "Det gäller att röra på de muskler som är stela - då blir hästen lösgjord!" sa Atli. Jag töltade på böjda spår, ökade och minskade volten med vikthjälperna, växlade mellan inåtställd och utåtställd häst o s v. Då och då blev takten bra men där emellan var det passtaktigt. Atli sa att när jag red på volt i höger varv skulle jag göra en liiiten volt, böja mycket i innersidan och sedan direkt ge stooor eftergift så snart Feykir sökte sig nedåt. (Efteråt sa Fia: "Vilka otroligt små volter ni kan tölta på!" Det var ju kul att höra!) Men riktigt bra släppte det ändå inte förrän alldeles i slutet av ridpasset - då jag kunde tölta Feykir längs spåret, lösgjord men samlad. Efteråt sa Atli: "Det var RIKTIGT bra på slutet! Men det tog alldeles för lång tid att komma dit... Vad var det du gjorde som tog er dit tillslut?" Nu fick jag ju verkligen tänka till! Men tillslut sa jag: "Jag red samlad skritt." "PRECIS - sa Atli - den samlade skritten är nyckeln!" (Vilken TUR att jag svarade rätt!!!)

Jag hade nämligen fått rida samlad skritt igen längs spåret - först "väckt" Feykir precis som på förmiddagen och sedan kunde jag rida med mindre hjälper. När jag töltat en första omgång och saktade av igen sa Atli: "Lite mer energi nästa gång så kommer allt att släppa!" Började om med samlad skritt och när Atli tyckte vi var redo gjorde jag övergång till tölt. Hade hans ord om energi i minnet, så då och då lutade jag mig bakåt, höll om ordentligt med skänklarna och viftade till lite med pisken för att aktivera Feykirs bakben ordentligt, fångade upp med en tydlig förhållning, gav eftergift och sänkte handen. Och Feykir töltade på riktigt, riktigt bra!!!

Fick avsluta med lite trav på volt med massor av drivning - och Feykir jobbade riktigt bra trots att han var rejält trött och svettig.

När jag sedan lyckats svara rätt på Atlis fråga kände jag mig MKT nöjd med ridpasset. Det kändes som att jag fått flera "nycklar" till en förbättring! Skulle egentligen rida två lektioner i morgon (samtidigt som någon annan) men i samråd med Atli kom jag fram till att jag rider en privatlektion istället. Så att jag får intensivträning på "nyckeln till bra tölt".

Inga kommentarer: