söndag 25 maj 2014

VEM har slängt alla grimmorna på golvet???

Märkligt att det ligger så många grimmor på golvet just där Lára står... det kan väl inte ha något samband med att jag precis sadlat henne...?! 


Istället för att ge Lára extra hö innan ridningen idag lät jag henne gå lös på gården och äta gräs. Normalt brukar det inte bli någon större uppståndelse i stoflocken när jag hämtar Lára från hagen. Men att hon gick runt lös på gården rubbade uppenbarligen tjejernas cirklar... Haminja, Hrisla och Litlamin blev alla tre riktigt uppjagade och gnäggade efter henne om och om igen - ända till jag tillslut tog in Lára i stallet!

Idag red vi uppvärmningstrav resp - tölt (med lååång hals) bort till korsningen vid sjön, där vi tog till vänster mot Bälingeberget och övergick till att rida tölt med lite mer samling. När vi sedan vände hemåt började jag med att träna arbetstempo. Efter en skrittpaus red vi en andra sekvens av detta och då lyckades jag rama in henne så att hon verkligen kom upp med bogarna - häftigt!

Efter ännu en skrittpaus fick hon istället gasa på - och som hon gasade!!! Vi red fortare och fortare och fortare - utan några som helst taktproblem! Ibland sköt hon ut en bog och blev hög i formen, men det gick aldrig så långt att det ens kom antydningar till rollningar. Och med mer drivning och kramningar på tyglarna så hittade hon tillbaka till lösgjordhet och längd på halsen utan att tempot bromsades upp! HÄFTIGT!!!

Avslutade töltträningen med en lååång sträcka riktigt låååångsam tölt med låååång hals för att hon verkligen skulle varva ner även i sinnet. Innan hon fick galoppera längs vägen upp till kyrkan. Även idag hade jag lånat Sylvias sadel och det tidigare nytvättade schabraket visade nu avtryck som ÄNNU tydligare än igår visade hur bra sadeln passar Láras rygg!



Det har verkligen varit helt suveränt att jag haft möjlighet att testa flera olika sadlar så grundligt - var och en under ett eller flera vanliga träningspass! Jämfört med korta provridningar i samband med "vanlig" sadelutprovning känner jag mig väldigt mycket säkrare på att detta verkligen är rätt sadel för oss. Så när Sylvia dök upp i stallet lite senare förklarade jag att jag vill köpa den.  (Den har egentligen en bom som är för böjd för hennes hästars raka ryggar - vilket hon hittills kompenserat med en frontriserpad. Men till Láras något sänkta rygg passar den däremot perfekt!


Inga kommentarer: