söndag 18 maj 2014

Katapult-Láras helt perfekta dag!



Sprungit mycket: Check!
Sprungit fort: Check!
Sprungit om Démantur: Check!
Sprungit ifrån Démantur: Check!
Sammanfattningsvis en HELT perfekt dag för katapult-Lára!!!

Även Elisabeth och jag tyckte att det var en fantastisk dag idag! Med 20 grader i skuggan men inga insekter antagligen en av årets bästa t o m!!! Och vilken perfekt timing att vi just idag skulle ge oss ut och på en längre tur i skogen!

Vi skulle rida den klassiska "turridningsrundan" som användes flitigt på den tiden när Sylvia hade turridning. Förra sommaren kunde vi aldrig rida där, efter att skogsmaskiner både kört sönder vägen och dessutom fått en bäck att ändra sitt flöde så att den började rinna på själva vägen och förvandlade denna till bottenlös lera... Men i år är det ju redan så torrt i markerna och när Elisabeth var ute på rekognoceringstur tidigare i veckan kunde hon konstatera att vägen nu var ridbar igen!

Vi red bort till den långa galoppbacken och det var alldeles uppenbart att Lára kände igen sig mycket väl - hon blev SÅ taggad!!! Vi låg bakom Elisabeth och Démantur när vi fattade galopp och jag hade egentligen tänkt att vi skulle ligga kvar där - det är ju bra (mental) träning för min katapult-häst! MEN när jag kände hur hon laddade kunde jag inte göra henne besviken - och som en katapult kastade hon sig förbi och galopperade ifrån Démantur. Gissa om det var en nöjd Lára som stannade längst upp i backen sedan?!

Vi vände tillbaka ner till nya kalhygget där vi, istället för att fortsätta tillbaka ner på bilvägen, rundade hygget och fortsatte genom skogen till dess vi kom ut på bilvägen borta mot Avan. Även denna sträcka har några MKT blöta partier, men tack vare "torkan" kunde vi ta oss förbi dem också! Det har definitivt aldrig tidigare hänt redan i maj!

Tillbaka på bilvägen töltade vi hemåt och när Elisabeth och Démantur började rida ökad tölt kunde vi ju inte få bättre sparring!!! Lára var faktiskt riktigt duktig och behöll lösgjordheten trots att vi låg och tangerade gränsen för hur fort hon kan tölta utan att bli spänd.

När vi skrittade sista biten hem skulle jag klia mig på näsan och upptäckte till min förvåning att ridhandsken var jätteblöt... Men så kom jag på att jag strax innan klappat Lára på halsen och insåg hur svettig hon var! :-O Svettig men NÖJD - när hon både fått springa mycket och riktigt fort! (Verkligen otur för henne att hon inte är femgångare - hon skulle definitivt ÄLSKA att gå i flygande pass!!!) 

Inga kommentarer: