torsdag 12 september 2019

Träningstorsdag!!!

Hamingja har fått tre vilodagar efter Atlikursen, så idag var både hon och matte REJÄLT taggade! Fast bilden ljuger, jag red inte på ridbanan utan upp bakom vägbommen och längs den vänstra skogsvägen. Jag försökte ägna mig åt det som Atli tyckte att jag främst behöver fokusera på just nu, nämligen att "röra om" i musklerna på både mig och Hamingja så att vi båda blir tillräckligt avslappnade för att hon ska ha en ren takt i tölten redan under uppvärmningen. 

Det blev en hel del "fylleridning" som en kompis kallade det när man genom att luta kroppen omväxlande till höger och vänster "tar med" hästen i sidled, samt även korta sekvenser tempoväxlingar - även detta främst m h a förflyttning av vikten, fast då framåt resp bakåt. När jag sedan red henne vänsterställd med innerskänkel mot yttertygel hittade vi en riktigt trevlig bärighet i tölten också! 

Framme vid vändplanen satsade jag på voltarbete i tölt där vi flyttade ut bakdelen så att hon fick korsa över med inner bakben respektive "Kyras ABC" (ridning på liten fyrkant där man flyttar ut bakdelen i hörnen). Red henne också utåtställd i höger varv för att få vänsterbogen "på plats". När jag sedan satt av för att sadla om råkade det just bli vindstilla och plötsligt stod vi i ett MOLN med ilskna knott... men som tur var började det strax blåsa igen så molnet skingrades!

Under hemvägen red jag sedan sekvenser med halt - rygga - samlad skritt - samlad tölt, med ett lågt tempo i den samlade tölten som Atli tipsade om för att få maximal träningseffekt. Och Hamingja var riktigt duktig!!! När vi nästan var tillbaka vid vägbommen vände jag tillbaka längs skogsvägen igen och gav travsignal - och min härliga häst studsade fram som en gummiboll i en trav med riktigt härlig kraft i bakbensstegen!!! Och efter en stund kom matte t o m ihåg att lyfta blicken, sträcka på mig och skjuta fram bröstet - plötsligt händer det!!!

När vi sedan vände hemåt för andra gången fick Hamingja först sträcka ut i tölt med lååång hals och då kändes det på ryggverksamheten att hon verkligen arbetat med aktiv överlinje idag! Hon frustade så belåtet också - och det gjorde nästan jag med! Tillbaka i stallet blev det sedan stretching - som hon verkligen verkade njuta av - innan hon fick gå ut till de andra tjejerna i hagen. 

Inga kommentarer: