söndag 28 april 2013

I toppform!


Lára - alltid i toppform!

Inför dagens avgörande i hoppningens Världscupfinal, dit ALLA fyra svenskar kvalificerat sig, läste jag en intervju med en av dem: Jens Fredricsson. Han berättade att hans häst Lunatic är i toppform och oerhört laddad inför sista dagen, "han bet mig t o m i armen vid veterinärbesiktningen!" sa han. Att Lunatic är en bra häst hade jag ju förstått tidigare, men nu insåg jag verkligen vilken oerhört stor kapacitet han måste ha! ;-)

Lára och jag red bilvägen bort mot sjön idag och vi inledde med uppvärmningstrav nästan ända fram till korsningen vid sjön. Lára frustade belåtet nästan hela tiden - vilket Atli brukar beskriva som hästens sätt att säga "Nu mår jag riktigt bra!" Gårdagens stressade "speedtrav" kändes hur avlägsen som helst - vilket gav mig ännu en bekräftelse på att jag gjorde rätt då som avbröt travförsöken och istället satsade på att få henne avslappnad i tölt. Atli säger ju att man visserligen alltid ska ha en plan för varje ridpass men att man också alltid ska vara beredd att ändra den planen. Och han har förståss rätt - som alltid!

Vid sjön fortsatte vi uppvärmningen i tölt med lång hals - och Lára kändes fortsatt lösgjord och fin. Passerade förbi skoterklubben innan vi vände hemåt - och inledde då med vår "all over the place-övning", d v s samlad skritt utan hjälp av staket. Det tog en stund innan vi tillslut var hyfsat överens i frågan... Men sedan enades vi om riktigt trevlig, samlad tölt där hon jobbade med längd på överlinjen och var helt lätt i handen!

Testade även att rida ökat tempo och lösgöra utan att bromsa, genom att sidföra m h a vikthjälperna och lirka lite höger-vänster. Det gick inte allt för tokigt, men vi har definitivt en bit kvar att träna på där... Däremot gjorde vi en riktigt bra nedtagning till kort tempo igen utan att Lára "la sig i handen".

Risken när vi börjar träna mer på ökat tempo tölt är att vi "tappar" den fina lösgjordheten vi precis hittat i det samlade arbetstempot. Efter en längre skrittpaus avslutade jag därför träningspasset med att hitta tillbaka till en bra känsla i ett lägre tempo i tölten innan hon fick sträcka ut igen i trav.

Nu blir det (oönskad men) välförtjänt vila för Lára i morgon när matte ska göra nytt besök på City Rehab för att träna crosstrainer.





Inga kommentarer: