lördag 13 april 2013

B.S.T.L - Luleå kokar av hockeyfeber!!!


Hela Luleå kokar av hockeyfeber inför SM-finalspelet mot Skellefteå vilket inleds i eftermiddag! Och Lára är förståss inget undantag! (Att koka av känslor är ju dessutom hennes bästa gren!) Självklart vill även hon stämma in i devisen Bucklan Ska Till Luleå - vilken ny syns överallt i stan! 

Handelsbankens omtalade skyltfönster, av Luleå Hockey utsett till stans snyggaste, har jag ju redan visat upp här och idag var detta även på stor bild i Norrbottens Kuriren! Det sitter också röda flaggor i alla lyktstolpar längs hela gågatan, kommunen har hissat Luleå Hockey-flaggor, butiker och hotell har smyckat med Luleå Hockeys färger, o s v!

Match nr 1 och 4 (vilka spelas i Skellefteå) kommer dessutom att kunna ses av alla som vill på storbildskärm i backen utanför Handelsbanken! (Det är dock inte vi som ordnat det utan ett antal lokala företag som gått ihop och sponsrat evenemanget.) Luleå Hockey har också beslutat att om det bli en bortamatch nr 5 resp 7 så ska dessa sändas kostnadsfritt på jumbotronen i Coop Arena! Hockeyfeber var ordet alltså!!!

När jag svängde in med bilen i Mariebäck på förmiddagen idag stod Lára redan parkerad vid grinden med ett tydligt "här behöver det ridas!!!" Utrustade med BSTL-schabraket på bilden ovan red vi sedan ett riktigt bra träningspass på ridbanan, vilken till stora delar har torkat upp riktigt bra redan! Min ursprungsplan var egentligen att bara inleda där, för att värma upp på volt i skritt, trav och tölt, innan jag red ut längs bilvägen för att träna samling i tölten. Men det var så roligt att rida på banan att vi blev kvar där hela ridpasset. 

Lára kändes verkligen extra mjuk och fin idag! Och vi lyckades även prestera några sekvenser med högre samling i tölten utan att jag förvandlades till ett järnspett under drivningen. Jobbade också mycket med att hela tiden aktivera henne i tölten m h a vikthjälperna, samtidigt som jag (också m h a vikten) hindrade henne från att samtidigt öka tempot.

Det enda som inte var riktigt bra idag var nedvarvningen i trav på volt. Det är ju meningen att hon ska slappna av, trava låååångsamt och sträcka ut överlinjen ordentligt. Men det där med "låååångsamt" har hon ju aldrig förstått vitsen med... Då brukar man ju få rådet att minska volten m h a ytterhjälper och vikt för att därmed ta ner tempot utan att behöva ta i båda tyglarna. MEN Lára verkar kunna trava precis hur fort som helst på precis hur liten volt som helst, om hon råkar känna för det...

Men som vanligt var jag inte utan del i detta... jag har ju SÅ lätt att hamna med vikten framåt vid trav på volt och då säger jag ju "öka tempot" till henne. Har verkligen försökt jobba med den saken, men det är INTE lätt att komma till rätta med... Nu insåg jag att jag DESSUTOM rider med alldeles för aktivt säte. På Feykir skulle jag driva ordentligt med sätet för att han skulle trampa under sig mer bak. Men med Lára är vi fortfarande i stadiet att vi behöver ta ner tempot i traven och då är det ju verkligen dumt att sitta och "tjuvdriva" samtidigt... Tänk att det ska vara så SVÅRT att lära sig rida!!!




Här har Lára precis fått komma ut i hagen igen och upptäcker att KG är på förbereder lunchfodringen. Ser ni lerpölen längst till höger i bild? Där är det JÄTTEDUMT att tappa sin nästan nya mobiltelefon... Don´t try this at home!!! Men peppar, peppar verkar mobilen ha klarat sig ur detta med blotta förskräckelsen!

Inga kommentarer: