fredag 9 maj 2008

Feykir tränar på egen hand!

Idag mår jag bättre - och eftersom jag klarade av att äta frukost åkte jag till jobbet. På eftermiddagen var det sedan äääääntligen dags att få träffa Feykir!!! När jag kom till Mariebäck var det 18 grader i skuggan!!! Och jag hade bara mina fodrade vinterridstövlar där... Nåja, jag behövde inte frysa i alla fall! ;- )

Feykir verkade glad att se mig och ännu gladare blev han när jag satte igång att "bearbeta" hans päls med mirakelskrapan. Det var ju över en vecka sedan jag borstade honom sist - och dessutom har det hunnit bli så varmt sedan dess - så han släppte verkligen hur mycket päls som helst! Det verkade inte spela någon roll hur många gånger jag drog skrapan på samma ställe - det blev lika mycket hår i den varje gång! Det mesta av överhåren i vinterpälsen har redan släppt, så han är ganska ljust brun nu, eftersom hans underull är så ljus.

När jag skrapade under magen var det visst extra skönt - tillslut såg han ut som en myrslok! Det låg ett berg av päls på marken i hagen när jag tillslut gav upp skrapandet - fast det verkade som att jag hade kunnat fortsätta minst lika länge till utan att mängden päls som lossnade skulle minska.

P g a hälsoläget ville jag inte anstränga mig så mycket idag. Däremot misstänkte jag att Feykir hade överskottsenergi i massor, så han borde få "bränna ur systemet" ordentligt. Innan vi åkte till Egypten hade det lätt kunnat lösas genom att vi hade ridit ut och pulsat i djupsnö. Men nu är ju all snö plötsligt borta... Bestämde mig istället för att dela av ridbanan och löslongera så att han fick träna galopp på stor volt. Satte på boots för att han inte skulle slå sig.

Väl på ridbanan tänkte jag att han till att börja med skulle få skritta runt lite som uppvärmning. Men Feykir visade direkt att mitt antagande om överskottsenergi stämde, för han började genast galoppera runt i höger varv. Trots mina "hooooo" dröjde det många, många varv innan han saktade av. Han stannade till i ett hörn, men tvärvände sedan plötsligt och satte av i galopp i vänster varv istället. Nu gick det undan så att han nästan låg ner i kurvorna och han såg verkligen hur busig ut som helst! Uppenbarligen upplevde han att han "tjuvgalopperade" i vänster varv och var mycket nöjd med det! Jag stod i mitten och bara skrattade - för han såg så härlig ut - och dessutom var ju ganska komiskt att han "lurade" mig så att han fick galoppera i det svårare varvet! Efter några varv blev galoppen lite lugnare, men det dröjde fortfarande länge innan han tillslut saktade av i trav. Och efter mindre än ett varv trav fattade han ny galopp... och så höll han på! Han tog verkligen min idé om galoppträning på allvar! Och även min tanke att han skulle få jobba mycket och jag lite... för allt jag gjorde var att stå i mitten och säga "hooo" - utan att han brydde sig särskilt mycket om mig...

Jag lyckades i alla fall få honom att göra några halter och skritta ett par varv på slutet - då verkade han ha sprungit så att han var nöjd. Men mycket galopp hade det verkligen blivit i värmen så han var riktigt, riktigt svettig.

Bestämde mig för att passa på att låta honom "vårbada" i spolspiltan eftersom det var så varmt ute. Visserligen skulle han förståss rulla sig riktigt grundligt så snart jag släppte ut honom i hagen igen, men eftersom han var så svettig skulle han förståss göra det även utan "vårbad". Jag fick väl helt enkelt vända mig om och springa så snart jag släppt honom i hagen - så skulle jag i alla fall slippa se honom vältra sig i geggan! (För det är väl ingen som tror att han skulle välja ett rent och torrt ställe?!)

Passade på att skaffa bildbevis på att han var ganska ren INNAN jag släppte ut honom i hagen igen:


...och sedan gjorde jag precis som planerat: släppte honom i hagen, vände och sprang! ;- ) På hemvägen åkte jag färjan över älven - det var min premiärtur för säsongen. Jag kom dit en stund innan den skulle gå, fick köra ombord och satt sedan med öppen ruta och lyssnade på vattnets kluckande mot båtskrovet medan jag väntade. Det är ett nästan lika härligt ljud som när hästarna äter hö! Isvägen är visserligen praktisk, eftersom man inte behöver passa några tider, men det är ändå rätt mysigt att åka färja!

Inga kommentarer: