torsdag 29 maj 2008

ET-behandling av tävlingshästen

Idag på morgonen kom ET-Maria för att kolla Feykir. Jag hade bokat in henne för att försäkra mig om att Feykirs ovilja att jobba ordentligt med bakbenen bara beror på att det är jobbigt och inte att han har ont. Ganska snabbt kunde hon konstatera att det var precis så - han hade inte blivit skev i korset igen. Skönt! Hon sa faktiskt att "så här fin i musklerna har jag aldrig sett honom!"






Lite lätta ömheter i några muskler hittade hon, men när jag berättade att Sylvia tränat honom igår så konstaterade hon att det säkert var träningsvärk. Det var just de musklerna som får jobba när hästen trampar under sig ordentligt. Jag fick välja om hon skulle nöja sig med att bara konstatera detta, eller om hon skulle ge massage och laserbehandling för att lindra träningsvärken. Jag valde det senare - när hon nu ändå kommit ut till stallet. Då blir det säkert lättare för mig att träna honom i morgon! Dessutom har man ju läst i Ridsport att tävlingshästar brukar få massage regelbundet... så nu borde jag kanske skaffa ett hästsolarium också?! ;- )




Fast hur skulle jag få Feykir att lägga sig i ett sådant här...? ;- )

Inga kommentarer: