fredag 14 augusti 2015

Lára utstrålar HARMONI!!!

I vanliga fall kan jag inte ens försöka smyga förbi Láras hage utan att hon får syn på mig och genast SKYNDAR till grinden med förhoppningen att vi ska rida... Men idag stod hon bara nöjd i solen borta vid staketet och hela hon utrålade HARMONI! Förklaringen: Eva hade redan ridit henne under förmiddagen! The Queen var så nöjd med livet att inte ens det faktum att matte stannade till vid grinden och fotade fick henne att lämna sin "solhörna"!

Lite senare var jag ute i hagen och pysslade om henne lite. "Tänk att TVÅ människor har fjäskat för dig idag - det är väl inte illa?!" tyckte jag. "Vadå - det är väl ändå minimum...?!" menade The Queen...! I morgon åker Eva tillbaka till Förenade Arabemiraten igen - och vad kunde väl vara ett bättre sätt att avsluta sin Luleåsemester än med att rida lycko-Lára?!

Men jag får ju stanna kvar här hos mina FINA hästar, som tur är! Och även om Eva ridit den ena så hade jag ju den andra kvar! Hamingja och jag red mot Avan idag, det vi numera kallar "Reynir-rundan". Den här gången med "gasa på-tölt" bort till kalhygget och efter skritt och trav genom skogen red vi tölt med mer samling på hemvägen. Nu när Hamingja börjat förstå vad som förväntas av henne i "gasa på-tölten" försökte jag länga halsen mer - för att hon även där skulle bära upp sig på ett bra sätt.

Under hemvägen stannade vi också till vid lilla "badsjön" där hon fick plaska runt en stund och vattenträna. Idag var hon så avslappnad att hon t o m satte ner mulen och nosade lite i vattnet. Men hon gjorde inte som Litlamin vid sin första "vattenträning" på samma plats: stoppade ner huvudet till dess ögonen bara var precis över vattenytan och det flera gånger t o m!!! :-O  Tänker hon bli den första dykande hästen??! :-D

Tillbaka ute på bilvägen avslutade vi träningspasset med arbetstempo tölt. JOBBIGT tyckte Hamingja, men hon var riktigt duktig och bärigheten blev bitvis mkt trevlig! När jag sedan gav hellånga tyglar sträckte hon belåtet ner nosen i backen och töltade hemåt med belåtna frustningar.

Kvällen avslutades sedan på Kitchen & Table - Marcus Samuelssons restaurang högst upp i Clarion Hotel. Tillsammans med Eva, hennes mamma och svägerska - och även Johan fick vara med. I morgon bitti åker Eva alltså tillbaka till Al Ain, Förenade Arabemiraten. Vad vi kommer att sakna henne...!!! 



Inga kommentarer: