torsdag 6 augusti 2015

Back to ridbanan!

Pippilotta, Viktualia, Rullgardina, Efraimsdotter Långstrump...?! 

Hamingjas man hade åter börjat falla över lite på vänstersidan längst upp på halsen - och innan Sylvia hunnit anmärka på denna uppenbara vanskötsel från min sida skyndade jag mig att göra några "pippilotter" vilka förhoppningsvis ska återställa ordningen igen! För om hästen inte har sådan man att man kan ha den delad hela vägen så ska den hålla sig på en sida - har jag tidigare fått höra...!

Idag stod träning på ridbanan med fokus på samling i tölt på schemat för Hamingja - och att det var två veckor sedan senast märktes ganska tydligt... Sedan Reynir-kursen har vi ju främst ägnat oss åt att rida på i ett högre tempo i tölten - för att hitta "flytet" där. Vilket kom helt rätt i tiden för oss som innan dess fokuserat väldigt mycket på arbetstempo och samling. Men nu var det hög tid för mer varierad träning igen! 

Jag hade lite begränsat med tid idag, så det blev ett ganska kort men riktigt intensivt pass på ridbanan. Efter uppvärmning i trav och skrölt på volt med riktigt lång hals och sedan tölt i lite högre form längs spåret var det dags att börja ta i ordentligt! Började i högervarvet och varvade samlad skritt med halt, ryggning, mer samlad skritt och övergång till långsam tölt. Och tyckte det gick ganska hyfsat. 

Men det var när vi övergick till vänstervarvet som det verkligen började "hända grejer"! Uppenbarligen lyckades jag betydligt bättre med att "komma åt" henne - för Hamingja blev ARG och förutom piskande svans kom det flera rejäla "psykbryt" när hon verkligen försökte springa iväg med mig, bort från allt arbete. Men mellan dessa utbrott kom det sekvenser då jag hade henne mellan hand och skänkel och hon bar upp sig på ett HÄRLIGT sätt i tölten!!! Ingen tvekan om att vi ska fokusera på samling oftare än en gång var annan vecka alltså!!!

När jag skulle byta till rent schabrak inför dagens ridpass ville Hamingja ABSOLUT ha Burberry-outfit. "...and who am I to disagree"?!!! (som Eurythmics brukar uttrycka saken.) Lilla-Fröken har uppenbarligen riktigt god smak!!! Synd bara att inte schabraket är ännu längre på sidorna så att det dolt mer av sommarmagen... Bilden är dessutom fotad efter ridpasset, när magen ändå dragit ihop sig lite... (Det är därför sadeln ligger så långt fram också - den gled fram under hennes "psykbryt". Och eftersom de kom i slutet av ridpasset brydde jag mig inte om att sadla om, för så snart vi enats om arbetstempot var det dags att varva ner och avsluta.)

Inga kommentarer: