söndag 15 december 2013

SMHI skämtar med oss aprillo…!!!

Nej, mammutarna är inte alls utdöda - i Mariebäck finns några exemplar kvar!!!

Den här veckan har det varit ovanligt tydligt att SMHI och jag inte riktigt har samma humor… Veckan började med -18 graden men på bara ett dygn vände det till +8 (via snöstorm dessutom)…!!! Onsdagen var tydligen den varmaste decemberdagen i Luleå på 100 år! Och då var ju det väderomslaget ingenting jämfört med i Nikkaloukta, normalt ett av Sveriges värsta "kallhål" där temperaturen inom ett dygn svängde hela 40 grader!!! :-O

I torsdags hade vi sedan ösregn, i fredags ett par minusgrader och igår åter -17 grader. Riktig vinter igen alltså! Men det var då… från sen eftermiddag steg plötsligt temperaturen snabbt och vid midnatt var det åter 0-gradigt och regn… Min kropp gillar inte heller sådana här väderomslag… Själv skulle jag mer än gärna sova igenom dem när de inträffar på natten, men tydligen kan man inte lämna vädret obevakat på det sättet så det blev många vakna timmar i natt igen… 

Vaknade ändå till vid 08 för att Johan skulle till jobbet (stackarn jobbar ju oftast 6-dagarsveckor…) Eller om det nu var så att jag gick i sömnen bort till toaletten - gränsen måste ha varit hårfin i det här fallet… Men det gäller ju att vrida dygnet rätt inför jobbet i morgon, så jag tillät mig inte att vända tillbaka till sängen igen. Här kämpat mig igenom dagen med vad som känts som värsta sortens jetlag, men i de desperata försöken att hålla mig vaken har det ändå blivit oväntat mycket gjort!

Det viktigaste var förståss att åka till Lára för att hindra henne från att råka flytta till Småland! Transporten hade ännu inte synts till när jag lämnade stallet vid 15-tiden, men då stod i alla fall Ljúfa (som är den som SKA flytta till Småland) i en box inne i stallet redo för att resa. Medan Lára gick ute i hagen med sin flock - så det kändes ganska betryggande!

Innan dess hade Lára och jag avverkat ett kort men intenstivt tölt-träningspass längs vägen bort mot Alviksträsk, med viktboots på. Uppvärmning i tölt med låååång hals, sidförande m h a vikten samt korta sekvenser tempoväxlingar. En kort paus i skritt innan vi samlade ihop oss mer i tölten för att "riva av" en sekvens ökat tempo. Det går bättre och bättre att "gasa på" utan att hon dyker ner på bogarna - trots vikt på hovarna fram! Men när det gäller formen känns det som vi har en väldigt lång bit kvar ännu…

Efter skrittpaus och voltarbete i skritt i korsningen vid sjön vände vi hemåt igen. Samlad skritt, halt, rygga och igångsättning i tölt med bibehållen längd på halsen stod på schemat. Efter några sådana övergångar övergick jag till att träna på att "tänka" halt & rygga för att bibehålla samling och energi i tölten - enligt Atlis instruktioner senast.  

När Lára var återbördad till sin stoflock passade jag på att låna Sylvias crosstrainer. Jag har vissserligen trappat upp träningen nu - till "hela" 3 + 5 minuter - men det känns fortfarande VÄLDIGT mycket smidigare att avverka dessa minuter i samband med att jag ändå är i stallet jämfört med att åka till City Rehab bara för dessa! 

Inga kommentarer: