onsdag 18 december 2013

Inspirerad till ridbaneträning

Försök till ökad tölt - på Midurtävlingen i höstas. Och med tanke på det väder vi har verkar i alla fall SMHI tro att det är höst fortfarande…

På väg till stallet idag fick jag rapport av Elisabeth att det var mkt bra underlag på ridbanan idag - och då bestämde jag mig genast för att förlägga vårt träningspass dit. Det blev ett pass i Atli-style, med uppvärmning enligt hans instruktioner, i skritt, trav och tölt med lång hals och sedan lite "töltjogging" med mer tygelkontakt som förberedelse för den verkliga träningen.

Vilken bestod av övergångar från halt och ryggning till arbetstempo tölt, samt senare arbetstempo där jag "tänkte" halt och rygga för att bibehålla samling och energi. Under detta arbete kom jag plötsligt ihåg något Atli påpekade för mig i höst men som jag sedan lyckats glömma: att jag INTE ska sitta djupt i sadeln när jag lägger vikten bakåt för att rygga. Jag vill ju att hästen ska komma upp med ryggen och för att underlätta det ska jag vara lätt i sitsen. Något jag måste komma ihåg i fortsättningen!!!

Red även några sekvenser tempoväxlingar i båda varven. Ökningarna längs långsidorna kändes riktigt stabila - men så var ju också utgångsläget att hon verkligen bar upp sig bakdelen. Dessutom lyckades jag ha tillräckligt rörlig och mjuk hand i nedtagningarna för att hon skulle bibehålla bärigheten och lättheten fram genom dem.

M a o var matte riktigt nöjd när Lára fick sträcka ut och varva ner i trav! Men det känns också VÄLDIGT bra att vi har en hel vinter framför oss att träna på ökad tölt - så kanske vi får ordning på det där tillslut?! Innan jag åkte hem från stallet dök Sussi upp för att rida. När jag berättade att vi tränat på ridbanan bestämde hon sig för att göra det också - kul att jag kunde sprida inspirationen från Elisabeth vidare!

Inga kommentarer: