lördag 7 december 2013

"Ska vi snacka eller ska vi rida???!!!" Lára har i alla fall sin åsikt klar!

Mariebäcks Vandrarhem - jo, det är faktiskt en säng där inne!!! :-D Verkade inte fullbelagt direkt, men det är väl (förhoppningsvis inte) högsäsong nu...

Den här lördagen bjöd på HÄRLIGT vinterväder med -11 grader och SOL!!! M a o perfekt väder för den ridtur jag planerade igår: förbi gamla soptippen, (och "vandrarhemmet") genom skogen bort till nya kalhygget längs vägen till Avan och sedan tillbaka.


I hagen stod hästarna och var så fina med all rimfrost, så jag kunde inte låta bli att plocka fram kameran… Inte helt uppskattat av Lára som hela tiden skrapade otåligt med vänster framhov. "Ska vi snacka, eller ska vi rida??!! Hit med grimman!!!" var budskapet som inte kunde missförstås!!!

Rimfrostig Lárarumpa!

Valde att hoppa över traven och värma upp direkt i tölt idag - eftersom jag misstänkte att det inte skulle bli så mycket av den gångarten i skogen sedan. Tänkte på när Johan Häggberg vid ett tillfälle blev intervjuad av SVT i samband med Globen Horse Show. Han sa då att det finns två sorters tölt: tölt som förflyttningsgångart och tölt som tävlingsgångart. Och att dessa självklart ställer olika krav på hästarna och ryttaren.

När jag själv använder tölten som "förflyttningsgångart" brukar jag passa på att göra som i uppvärmningen: rida hästen med så lång hals som möjligt. På så sätt blir det ju bra muskelträning "på köpet" även om jag i övrigt inte rider så aktivt just då.

Väl inne i skogen kunde jag konstatera att precis som jag hoppats hade kylan i kombination med den ytterst begränsade mängden snö gjort att alla sanka partier längs denna runda nu frusit till ordentligt. Härligt! Den här rundan red vi jättemycket för tre vintrar sedan - den sista vintern med Feykir. Då kom också snön sent så att det hann frysa till ordentligt först. Sommartid är den tyvärr väldigt blöt och sedan skogsmaskinerna körde sönder den första delen så totalt för ett par år sedan har den inte alls gått att rida på då… Och förra vintern kom det rejält med snö så tidigt att det inte hann frysa ordentligt. Och kombinationen mycket snö över "bottenlös" lera inbjuder ju verkligen inte till någon ridning…

Alltså var det länge sedan jag red denna runda sist! Men nu var den alltså så bra att vi inte bara kunde trava utan även hittade många sträckor lämpliga för galopp! Några av galoppsträckorna höll jag dock på att missa….men som tur var såg Lára till att göra mig uppmärksam på den saken!!!

När vi kom till ett stort kalhygge blev jag lite tveksam över fortsättningen eftersom kalhygget tillkommit under tiden jag inte ridit där. (Det var förståss när hygget skapades som vägen dit förstördes…) Hade det varit på Reykurs tid hade det bara varit att släppa tyglarna och låta honom styra - hans lokalsinne var verkligen helt fenomenalt! Utan att tveka en sekund kunde han ta vägen över ett sådant hygge och ansluta rakt på en liiiiten stig i skogskanten på andra sidan. ÄVEN om vi bara ridit där en enda gång tidigare - t o m om vi förra gången red i motsatt riktning!

Med Feykir var det i o f s också ganska enkelt - han hade för det mesta ingen koll alls… Och inget behov av att följa stigar heller. När det gäller Lára så är det lite mer svårbedömt…. Å ena sidan misstänker jag att hon har lika bra "inbyggd GPS" som Reykur hade. Men däremot verkar hon oftast ganska ointresserad av att "gå i gamla fotspår". I hennes värld verkar varje stig vara en ny möjlighet - och varför då begränsa sig till en som man redan gått på?!

Nu blev det därför en liten kombination av att först låta Lára styra sina steg själv innan jag tog över och lotsade oss. Redan efter en stund insåg jag dock att vi valt helt fel väg: nästa gång ska vi se till att istället följa skogskanten på hyggets VÄNSTRA sida. Då kommer man rakt på den skoterledsmarkering som också markerar var vi ska rida in i skogen igen!

Tillslut var vi i alla fall på rätt spår igen - efter vår onödiga omväg - och en stund senare galopperade vi ut på det nya hygget vid bilvägen mot Avan. Jag trodde att Lára skulle vara lite trött efter allt trampande i skogen - men ute på bilvägen igen satte hon av i tölt hemåt och såg så ivrig och glad ut att jag inte hade hjärta att beordra ny skrittpaus.



Hemma i hagen stod stoflocken och väntade på henne. (Här Soley, Ljúfa och Hera.)

Inga kommentarer: