onsdag 20 mars 2013

Lára bjuder på ett vårtecken!!!


Kolla in Láras hals: ser ni vad jag ser?! De mörka "skuggorna" som syns här och där, det är hennes svarta sommarpäls som börjat växa fram! Vilket härligt vårtecken!!!

Idag hade jag planerat in ett träningspass på ridbanan, för att "stämma av" inför den kommande Atlikursen. När jag red på banan i söndags var hon så där överambitiös som hon blir ibland och stressade sig verkligen igenom alla övningar. Därför blev det f f a fokus på lugn och avslappning den gången. Vilket uppenbarligen gav effekt, för idag var hon kontaktbar på ett helt annat sätt!

När jag nu faktiskt kunde JOBBA henne ordentligt blev det allt för uppenbart att jag ridit för lite på ridbanan i vinter... Även om vi alltid tränar när vi rider ut så är det ju betydligt lättare för henne att fuska då... vilket blev alldeles för uppenbart när jag nu plötsligt "kom åt" henne på ett helt annat sätt....

"INTE EN CHANS!!!" utropade Lára som snedtände ordentligt och man kan väl säga att hon gav mig en rejäl omgång... Flera gånger hann jag tänka att jag gett mig in i en fight som jag inte skulle vinna, men peppade mig själv genom att tänka mig att Sylvia stod bredvid och ropade: "Ge dig inte Anna, ge dig inte!" "Sylviaeffekten" funkade tre gånger och precis när jag för fjärde gången kände att jag var nära att ge upp så var det istället Lára som plötsligt sa: "OK!" och sedan utan problem gjorde precis det som nyss varit HELT omöjligt.

Det som vi kommit ihop oss om så rejält var att jag red henne utåtställd på en ganska liten volt och vände in med ytterhjälperna, för att verkligen "få tag" i inner bak och därmed få henne helt mellan hand och skänkel. Det var ju lite jobbigare än vad damen kunde tänka sig, uppenbarligen... Men när så röken lagt sig, lika plötsligt som det hela drog igång,  kunde jag varva volter,  serpentiner och åttor på detta sätt och hon var hur följsam som helst!

Lára fick sedan varva ner i långsam tölt på böjda spår, till dess hon började frusta avslappnat och verkligen sträckte ut halsen. Och sedan fick hon även göra samma sak i trav. Ville ju inte att hon skulle ha kvar någon stress från vårt "diskussion" vare sig i kropp eller knopp när vi lämnade ridbanan. Det är ju alltid viktigt - och särskilt så här inför en ridkurs!

Nu ska min mörbultade kropp få "koka" i badkaret. I morgon blir det vilodag för Lára och jag ska fortsätta att preparera mig inför Atlikursen genom att gå på floating! Har läääänge velat testa och nu äntligen ska det bli av! (Får åka till Boden, för det finns inte här i Luleå.)

Inga kommentarer: