fredag 15 mars 2013

Kör du lagligt med din bil + hästsläp?



Totalvikt, bruttovikt, lastvikt... Det är många olika begrepp att hålla isär för att köra lagligt med hästsläp. Och sedan årsskiftet finns det ju dessutom tre olika körkorsbehörigheter som kan vara aktuella... Men äääääntligen finns ett enkelt sätt att kontrollera vilken körkortsbehörighet som krävs för att köra en viss kombination av bil och släp! Ett enkelt sätt att kontrollera att man kör det egna ekipaget lagligt. Men också bra för att kunna göra en kontroll ifall man vid något tillfälle behöver låna bil och/eller släp av någon annan.

Och förståss när man ska köpa nytt! Så man inte gör samma miss som jag när vi köpte min bil för ett antal år sedan... Trots att jag kollat flera gånger hade jag lyckats räkna fel på totalvikten... och först sedan affären var klar upptäckte jag att totalvikten för bil och släp var nesliga  20 kg för hög för att jag skulle få köra ekipaget med mitt körkort... (Med en bil med svagare motor var det dock helt lagligt...)

Nu har jag bytt hästtransport till "Lára-limousinen" på bilden ovan och än så länge har den bara lastvikt för en häst vilket gör att jag kan dra den med min suveräna dragbil på mitt B-kort. Så snart jag tagit utökad B-behörighet ska jag också höja lastvikten så att jag kan ha två hästar i släpet.

Kör du lagligt? Allt du behöver för att kontrollera det är registreringsnumret på aktuell bil och släp, samt länken du hittar HÄR

Inga kommentarer: