fredag 10 december 2010

Storleken har betydelse!


Den fina adventsljusstaken i Luleå centrum - möjligen världens största?! Vid lunchtid idag såg jag hur de förberedde för tredje advent - de är så avancerade att de byter till kortare och kortare ljus så att det verkligen ska se ut som att det är stearinljus som brunnit på riktigt!

Red på ridbanan idag och repeterade övningar från lektionen förra torsdagen. Det var knappt ridet på banan sedan den senaste centimetern snö kom - så det blev tydliga spår när vi red. Avslöjande sådana, kan jag säga! Brukar skritta igång med att rida snäva serpentiner med riktigt mycket böjning - och tycker att jag brukar få ungefär samma storlek på varje "böj". Fast nu avslöjades obarmhärtigt att böjarna åt höger blev nästan dubbelt så stora! Han lyckas helt enkelt lura mig genom att böja mkt på halsen men lite på kroppen... Längs nästa långsida var jag inte riktigt lika lättlurad - och då gick det ju faktiskt att få dem mer lika.

Även i den första töltövningen var storleken en viktig faktor. Töltade på tre volter längs ena långsidan, först högervolt, sedan vänstervolt och sist högervolt igen. Även här gällde det att sträva efter att alla volterna blev lika stora. Det låter ju inte allt för komplicerat - men det är i teorin. Praktik är något HELT annat! En MYCKET bra övning både för mig och Feykir. Eftersom man hela tiden byter om volt så har vi inget vi kan "fastna" i - vilket gör Feykir mer lösgjord. Och jag får nyttiga påminnelser om att verkligen använda mina ytterhjälper när de hela tiden skiftar - och det märks direkt när jag slarvar för då blir volterna olika stora.

Efter en skrittpaus med halt och rygga då och då övergick vi till att tölta längs spåret, i öppna längs långsidorna och på stor volt på varje kortsida. I höger varv märktes verkligen effekten av den förra övningen. Feykir gjorde aldrig något försök att komma undan genom att dra iväg i tempo utan töltade på en gång långsamt, med bra takt och bra form! Var nästan lika nöjd när vi bytte till vänster varv!

Avslutningsvis fick han sträcka ut lång-låg i trav. Då kändes det att han jobbat ordentligt i tölten, för jag fick verkligen driva för att få honom att välva överlinjen och jobba med rätt muskler.

Efter ridningen åkte jag till simhallen här i Gammelstad och njöt i ångbastun. Ja, lite stretching blev det förståss också när jag var riktigt varm i kroppen. Härligt! Men jag måste verkligen vara försiktig med stretchingen... Brukar stretcha lårens framsida, men när jag gjorde det i samband med bastandet i onsdags måste jag ha tagit i lite för mycket. För sedan hade jag jätteont i muskelfästena nedanför knäskålen på natten... Idag hoppade jag över den stretchövningen för säkerhets skull.

Inga kommentarer: