fredag 3 december 2010

Rimfrost-Feykir rids riktig runda


Ny skimmel? Nej, rimfrostig Feykir! Idag var det lite kallare igen -13 grader i Mariebäck. Hästarna ser verkligen härliga ut med massor av rimfrost i den tjocka pälsen!




...det syns ju extra bra på en svart häst också! Reykur var förståss lika rimfrostig på vintern, men det syns ju inte alls på en skimmel.

Feykir och jag red en riktigt härlig runda idag - samma som vi red med Madde och Krummi förra lördagen. ("Turridningsrundan", fast inte upp till galoppbacken utan rakt fram genom skogen så vi kom ut på bilvägen igen borta mot Avan.) En härlig runda som tyvärr är svår att rida en stor del av året då den mitt på går över en myr där det är väldigt blött. Den blötaste delen brukar inte frysa till helt under vintern, utan det är blött och geggigt under snön... men nu har vi ju så minimalt med snö att det frusit till ordentligt och isen bär hur bra som helst!

Vi red en hel del galopp, trots ojämt underlag här och där. När Feykir inte har någon annan häst att springa ikapp med har han en så kontrollerad galopp att det aldrig är något problem att snabbt få honom att sakta av när underlaget så kräver.

Sista biten hem längs bilvägen red vi öppna i tölt och jag försökte tänka på alla instruktioner jag fick av Sylvia igår. Galoppen i skogen hade förståss varit mkt lösgörande så Feykir kändes riktigt mjuk och fin! Det gällde bara för mig att SITTA på rumpan, hålla om med skänklarna och DRIVA ordentligt - då fick vi trevlig tölt och bitvis trevlig form.

Tillbaka i stallet var vi rejält svettiga både Feykir och jag. Jag skulle verkligen behöva klippa honom en omgång till. Ingen som ser honom nu skulle kunna gissa att jag faktiskt helklippt honom en gång redan i höst! Blir det en ny istid tror jag han är den siste som fryser ihjäl! Den här gången ska jag dock inte helklippa - vill inte att han ska behöva gå med täcke hela tiden. Utan det blir någon variant av spårklippning - d v s halsen, mellan frambenen och kanske i sadelgjordsläget också.

När Feykir var åter i hagen med sina grabbar åkte jag till simhallen här i Gammelstad och bastade ångbastu - två omgångar till dess det snurrade i huvudet. Andra omgången passade jag på att stretcha ordentligt också. Nu är jag HELT slut så det lär inte bli många knop till i kväll...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hur många gånger i veckan brukar du rida honom och hur lång är en långrudna för dig? ;) Liksom brukar du kunna vara ute ett par timmar, eller blir det ibland bara 30 min? Läser din blogg lite sporadiskt så fort jag hinner och det är så kul å läsa om andra islandshästfantaster! :) Kram Sara och Melrós!

Anna sa...

Hej Sara! Kul att du läser min blogg! I det här fallet syftade "riktig runda" på att vi verkligen kunde rida runt - vi behövde aldrig vända och rida samma väg tillbaka igen. Vilket vi oftast måste med våra ridvägar.

Men till din fråga så beror det på min dagsform. Har mycket värk som kan hindra mig... Samtidigt som ridningen ger smärtlindring också. Jag försöker rida 5 dagar/vecka och 45 minuter är nog det vanligaste, men vid bra väder (och sällskap) så kan det bli upp till 1,5 timme också. Är jag i sämre form så blir det bara 25-30 min.

Någon gång ibland "lurar" min kompis Eva iväg oss på en riktig långrunda - då kan det bli 2.5 timme eller ännu mer. Men efter det brukar jag vara i princip sängliggande nästa dag så det är tur att det inte är så ofta. Även om det är MKT trevligt medan vi rider!!!