tisdag 14 december 2010

"Non-doing"

En kollega som varit på föreläsning med läkaren Ola Schenström - expert på mindfulness - berättade att han hade använt uttrycket "non-doing". Och pratat om hur viktigt det är att ägna sig åt "non-doing" emellanåt för att hämta krafter och må bra på sikt.

Jag har faktiskt tvingats bli riktigt, riktigt bra på just detta. Prio 1 i min vardag är jobbet. De gånger jag har krafter kvar efter jobbet använder jag dessa till träning - extra viktigt eftersom det är den enda fungerande smärtlindring jag har att tillgå.

Om det mot förmodan finns någon "ork" efter detta - vilket inte är särskilt ofta - så fixar jag med något hemma. Men oftast överlämnas allt sådant till Johan (eller städfirman) medan jag ägnar mig just åt "non-doing". För att förhoppningsvis orka med jobbet nästa dag - och helst även träning.

"Non-doing" kan föresten med fördel kombineras med bloggning - med mina supersnabba fingrar tar det inte många minuter att skriva ett blogginlägg. Hade jag klockat detta inlägg hade klockan garanterat stannat på under tre minuter.

Hoppas ni bloggläsaren inte känner er försummade nu, när jag erkänner att jag ägnar er så lite tid... :-O

Inga kommentarer: