söndag 10 augusti 2008

Nästan en kullerbytta...



Johan var med till stallet igår och fotade "några bilder" på oss - vilket ni kommer att märka i bloggen framöver!

Idag red vi ut med Anna M och Leiknir, Fia och Lukka samt Maud och Sómi. Det blev mycket töltträning! Anna M samlade Leiknir så att han i princip gick i piaff korta sträckor!!! Där har vi lite kvar att jobba med, Feykir och jag...!!! Vi red två vändor i korta galoppbacken nr 1 och sedan fortsatte vi bort till Bälingeträsket. Jag passade på att rida lite högre tempo i tölten, nu när vi hade draghjälp och det gick riktigt bra! Jag har haft så lätt att fastna i att rida långsamt tempo hela tiden och då försvinner ju all energi tillslut... Dessutom är det ju så nyss som Sylvia har plockat fram ett högre tölttempo på Feykir igen och det vore ju dumt om jag lät honom glömma bort det!

På hemvägen råkade Feykir snubbla i en grop på vågen och det var SÅ nära att vi gjorde en kullerbytta!!! Han gick ner på knä och slog mulen i backen, jag föll framåt och tappade stigbyglarna... men så lyckades han komma upp på fötter igen och mina fötter hamnade otroligt nog i stigbyglarna igen! Han kan bli så uppstressad och rädd när något sådant händer - men nu sansade han sig ganska snabbt och jag kunde göra halt så att vi fick hämta andan lite. Fia konstaterade att det inte syntes några skrubbsår på hans knän och när vi sedan travade lite kunde jag till min lättnad konstatera att han verkade helt OK.

När vi var nästan hemma hade vi ridit relativt långsam trav med böjning i sidorna utan att tappa traven. Fia och Lukka galopperade lite och då passade jag på att låta Feykir sträcka ut ordentligt i snabb trav - den enda typ av trav han egentligen tycker det är någon mening med - vilket borde vara bra stretching efter all samling tidigare under ridturen!

Tillbaka i stallet mätte jag honom igen med viktmåttbandet - i vittnens närvaro - och kunde än en gång konstatera att han väger 366 kg! Så fr o m nu börjar jag ge honom lite kraftfoder igen. Han verkade VÄLDIGT nöjd med detta! Man ska ju höja givan väldigt succesivt - men lite hinner det i alla fall bli innan tävlingen om två veckor!

Bussiga Yvonne bjöd oss alla på fika efter ridningen! Sylvia och Janne är bortresta, så det är KG och Yvonne som bor i Mariebäck och sköter gården nu tillsammans med Anna M. Tyvärr hade jag inte tid att stanna så länge, för jag skulle vidare ut till Reykur-Evas stuga eftersom det är hennes födelsedag idag. Yvonne passar föresten verkligen på ett sådant ställe som Mariebäck - för hon är så oerhört social! Igår när Johan satt och väntade på mig när jag red fick Yvonne se att någon satt ute i en av trädgårdsstolarna och trodde att det var en "överbliven" anhörig till någon i sällskapet som just ridit ut på tur. Så hon kokade kaffe och gick ut för att göra honom sällskap!

Inga kommentarer: