fredag 18 november 2016

Ruskigt väder men HÄRLIG häst!!!

Det är SÅ HÄR det ska se ut i slutet av november! Viktigt budskap till SMHI: GÖR OM GÖR RÄTT!!!

En Atlikurs i slutet av november skulle kunna innebära sträng kyla - det får man ju vara beredd på. Men de senaste dagarnas regnväder tycker jag verkligen är "ett slag under bältet" från SMHI:s sida - VI BOR I NORRBOTTEN FÖR ATT VI VILL HA RIKTIG VINTER!!! Sådana här dagar hade jag verkligen inte tackat nej till ett ridhus... men, det som inte dödar härdar!

Nej, vädret gjorde ju verkligen inte det minsta för att pigga upp mig idag... men det gjorde däremot min FINA Hamingja!!! När vi började värma upp i tölt på den isiga ridbanan var jag lite feg och undvek volterna. Jag var säkert lite spänd själv också eftersom jag trodde att underlaget skulle vara halt... Så inte så konstigt att Hamingja var lite passtaktig till att börja med. 

Atli bad mig snart att övergå till skritt på volt och flytta undan för skänkeln "Det är viktigt för henne att korsa bakbenen ordentligt!" I höger varv gick det smidigt, men i vänster varv märktes det att det tog emot lite mer för henne, så jag fick förstärka med pisken någon gång för att sedan få snabbare reaktioner på min skänkel. "Hon korsar bra och vinklar sina bakben fint!" konstaterade Atli. Efter denna gymnastikövning hade vi trevlig takt i tölten - antagligen för att vi var mer avslappnade både Hamingja och jag! 

Jag hade berättat att vi tränat mycket vid hand sedan sist samt att jag upplever att jag tack vare detta nu klarar att samla henne bättre även när jag rider. Han bad mig visa arbetet vid hand och nu var Hamingja verkligen på hugget! Till att börja med studsade hon med frambenen så snart jag smackade lite men sedan lugnade hon ner sig och kunde "trampa" utan att studsa. Atli konstaterade att hon verkligen arbetar bra i denna övning men instruerade mig att spara på berömmet till de moment när hon samlar sig utan att "studsa" - för att tydligare markera vad det är vi vill hon ska göra.

När jag sedan fick sitta upp igen och rida samlad tölt fick vi MASSOR av beröm! "Hon har redan börjat bära upp sig MYCKET bättre i tölten - det är stor skillnad bara sedan sist!" konstaterade han. "Det märks att hon vet vad som förväntas av henne i samlingen - och hon trivs med det!" Det kändes också fantastiskt bra! Jag behövde i princip bara hålla mitt bäcken vinklat framåt för att behålla samlingen, medan jag ställde lite inåt resp utåt i nacken då och då för att stämma av att hon var avslappnad. Tänk att det kunde vara så HÄRLIGT att rida i det här blöta vädret!!!

När vi varvat ner i trav på volt (utan att halka det minsta - det var verkligen inte så halt som det såg ut, för broddarna fick bra fäste i blankisen) konstaterade Atli att det mesta verkligen sett jättebra ut! Hamingja hade varit så harmonisk hela tiden - aldrig minsta antydan till stress. Och när jag arbetade henne från marken var det tydligt hur rätt hon jobbade med sin kropp, vilket också följde med när jag sedan red samlad tölt. "Det har blivit bättre väldigt snabbt! Och det gör det ofta när man väl hittat vilken träning som passar hästen!" konstaterade han. 

Han påpekade också att det är ett långsiktigt arbete vi påbörjat - men ett arbete som kommer att ge mycket bra resultat. "Det är tre år sedan jag började använda arbete vid hand när jag instruerar - och under denna tid har jag sett hur även hästar som till att börja med varit väldigt markbundna med tiden fått riktigt stora och fina rörelser! Och din häst har ju stora rörelser redan från början så det här kommer att kunna bli riktigt bra!" 

Det enda han inte var helt nöjd med var att hon varit lite passtaktig i tölten under början av uppvärmningen. "Du ska inte låta henne vara passtaktig någon längre stund, utan se till att först låta henne korsa bak i skritt på volt innan du övergår till tölt. Och sedan se till att sidföra och rida mer böjda spår i tölt ifall hon fortfarande är passtaktig." 

Han påminde också om att jag vid arbetet från marken ska tänka på att ha kortare yttertygel när vi arbetar i vänster varv, så att jag har bättre koll på högerbogen då. Samt att jag jobbar vidare på att kunna ställa henne lite fram och tillbaka under samlingen, för att hon inte ska bli spänd i nacken. Åh, vad det är ROLIGT med kurs!!! Och så här roligt ska vi få ha det i två dagar till!!!


Inga kommentarer: