lördag 20 december 2008

Påkommen med fingrarna i syltburken!

Eva och jag skulle åka till stallet idag för att hälsa på Feykir. Hon hann dock ändra sina planer - men inte jag! Visserligen har jag ganska rejält ont från operationssåret idag... men nu hade jag ju faktiskt lovat mig själv att få träffa Feykir - så efter lite extra smärtstillande åkte jag i alla fall.








Innerst inne kände jag väl lite dåligt samvete över att jag inte orkat åka dit sedan i söndags - tänk om min stackars häst inte hade det bra?! Men inte verkade det gå någon nöd på honom... hittade honom "med fingrarna i syltburken" - eller som man säger på hästspråk "med mulen i höbalen"... De har fri tillgång på hö sedan i tisdags och eftersom Feykir bestämmer i flocken så innebär det bokstavligen FRI tillgång... Något som han definitivt verkade utnyttja till fullo - även hans päls var full av hö! :- O



Så här härligt rimfrostig var han på rumpan!





Han verkade glad över att matte dök upp och kom genast till grinden när jag ropade. Med försiktiga steg ledde jag honom in i stallet för en pysselstund. Tack vare att det plötsligt var hela 10 minusgrader hade den isiga marken fått en lite sträv yta, så det var inte alls lika halt som igår. Borstade snabbt rimfrosten ur hans päls, innan den skulle hinna tina och göra honom fuktig. Sedan gjorde jag även ett försök att få bort endel hö. Men mest ägnade jag mig åt att borsta hans öron - för det gillar han verkligen! Även i detta fall är han alltså en total motsats mot Reykur. Men Feykir har ju heller aldrig behövt uppleva att få djupa märken skurna i öronspetsarna...







Plockade sedan fram viktmåttbandet. Hade tänkt mäta honom innan de fick höbalarna i hagen i vinter, för att sedan med regelbundna mätningar hålla koll på att han inte går upp så mycket i vikt. Nu hann jag inte mäta precis innan, men de har ju bara haft fri tillgång fyra dagar så det borde ju inte ha hunnit sätta sig runt magen, tänkte jag. Sedan mätte jag och fick hicka! Hade han verkligen hunnit gå upp 20 kilo???!!! Fem kilo/dag??!! :- O Men så kom jag på att jag i vanliga fall alltid har mätt honom just efter en ridtur - då magmusklerna aktiverats och dragit ihop magen. Varje cm på måttbandet motsvarar ju en hel del i vikt... Jag får helt enkelt bortse från mina tidigare mätningar, så länge jag inte kan rida honom innan jag mätar, utan utgå från dagens "startvikt" och se hur det utvecklar sig därifrån.

Inga kommentarer: