söndag 28 december 2008

Besök hos Feykir igen!


Efter en riktigt, riktigt lång natt kände jag mig lite piggare idag. Perfekt - för nu skulle jag ju få åka till Feykir igen!

Sedan några veckor tillbaka är det isvägen som gäller. Så här såg det ut när jag precis korsat älven och kört upp på land igen - jag vände mig om och fotade denna bild.



Självklart stod Feykir vid ena höbalen och mumsade när jag kom till Mariebäck, men när öppnade grinden kom han genast emot mig. Han var så snabb att jag inte ens hann fota ett bildbevis med mobilkameran! Feykir verkade riktigt nöjd med att få mattes uppmärksamhet igen! Stod en stund och kliade honom i hagen innan vi gick in i stallet. Där "beväpnade" jag mig med "pälsglans" och en mankborste för att redan ut hans man och svans ordentligt.




Alla år med exemhäst har gjort mig vääldigt restriktiv när det gäller att borsta man och svans. När jag köpte Reykur hade han knappt vare sig man eller svans... så jag var verkligen rädd om vart enda tagelstrå! Jag använde aldrig någon borste alls på honom - bara rejäla mängder pälsglans som jag sprayade i och fördelade lite med händerna. Sedan fick manen och svansen själv reda ut sig till nästa dag. I början var det ju inte så mycket tagel som kunde tova ihop sig, men det blev snabbt mer och mer. När jag haft honom knappt fyra år fick jag första gången frågan om han var väldigt sent kastrerad eftersom han hade så fantastisk man och svans!




I Feykirs fall behöver jag ju inte vara riktigt lika rädd om varje tagelstrå... eftersom han tack och lov inte kliar sig. Men jag skulle ju önska att han hade Reykurs låååånga man - ända ner på frambenen - och lååånga pannlugg nästan ner på mulen... Svansen växer i alla fall rejält på Feykir, den får jag klippa ganska ofta för att han inte ska trampa på den, så jag hoppas att även man och pannlugg kan bli lite längre med tiden. Nu sprayade jag i alla fall rejäla doser pälsglans i både man och svans och använde mankborsten till att fördela ut medlet riktigt ordentligt på alla strån. Även om manen alltså inte är så lång så är det rejält tjock. I vanliga fall brukar jag vara väldigt försiktig med pälsglans just i manen, har otrevliga erfarenheter av att få pälsglans på tyglarna och det var INTE roligt!!! Men nu dröjer det ju ett tag innan jag ska rida igen så nu passade jag på.




Fast... det är föresten inte så säkert att det dröjer lika länge innan Feykir ska ridas igen...jag har vissa planer... får se om de går i lås!



När jag åkte hemåt igen tog jag denna bild på färjan som har "vintervila" - precis som Feykir.

Inga kommentarer: