tisdag 15 januari 2008

Varmt ute och kallt inne...

Åkte till stallet för att morgonfodra, men när jag kom fram hade KG hunnit före så hästarna stod redan och mumsade hö för fullt. Jag gick upp till Josefshallen för att äta min frukost och blev förvånad när jag såg snöiga fotspår inne på golvet. Hade någon redan hunnit vara här på morgonen? Men så insåg jag hur oerhört kallt det var och såg att någon stängt av elementet... Det var helt enkelt snö från igår som inte hade smält eftersom det var frysgrader här inne! Tur att det inte var -18 grader ute, som i går morse i alla fall! Jag startade elementet (ett konvektorelement med fläkt) och satte mig precis i utblåset för att hålla värmen. Det blev många koppar varmt te till frukostmackorna! Egentligen borde jag nog ha vädrat innan jag satte på elementet, det var definitivt varmare ute än inne...

Efter ett par dagar med riktigt vinterväder var det nu +1 och takdropp igen... Feykir var väldigt fånig i början av ridturen och jagade upp sig så snart det rasade lite snö från träden... Red mot Alviksträsk och töltade nästan hela tiden - bara korta andhämtningspauser i skritt då och då - för att försöka undvika styltor i hovarna. Det gick ganska hyfsat att rida ändå, han halkade bara till ibland. Men när vi kom fram till sjön och den större vägen var det betydligt isigare och han for runt som Bambi på hal is, så då vände vi hemåt igen. Jag satt av och knackade isen ur framhovarna m h a stigbyglarna. Men hur skulle jag göra med bakhovarna? (Hade förståss inte kommit ihåg att ta med hovkrats...) Jag har sett att endel har stigläder där man lätt kan plocka lös en stigbygel, men det har inte jag... Testade tillslut att lyfta upp ena bakhoven och sparka loss isen med min ena fot. Det gick faktiskt! På samma sätt kunde jag rensa även den andra bakhoven och Feykir stod nu på "fast mark" igen. Töltade sedan nästan hela tiden på hemvägen, för att det förhoppningsvis inte skulle bildas nya styltor. Eftersom han knappt fått någon skrittpaus satt jag av tidigt och gick resten av vägen hem istället. Det var ju varmt ute idag så han hade blivit rejält svettig. Även jag var väldigt varm. Jag hade tagit på mig extrakläder för att hålla värmen i Josefshallen och inte tänkt på att ta av lite av dem innan jag for ut och red... Nu frös jag definitivt inte längre!

Lille Kyndills sår efter kastrationen har läkt så bra att han ska få börja gå tillsammans med ungstona idag. Synd att jag inte kunde stanna kvar och se när de släpper ihop dem - jag gissar att det kommer att bli mycket bus och lek! Men endel måste ju jobba också...

Inga kommentarer: