torsdag 3 januari 2008

Morgonfodring och ridtur

Började inte jobba förrän vid lunch idag, så jag åkte till stallet på morgonen. Det är verkligen tacksamt att morgonfodra - flera av hästarna "huckrar" så välkomnande när man kommer! Fyra av hästarna i stohagen behöver mer hö än de övriga, men som allt annat hos Sylvia löses det på ett mycket rationellt sätt. Området utanför vinterhagarnas grindar och fram till stallet är också inhägnat och i denna inhägnad står rundbalarna med det hö som vi fodrar ur. När man lagt ut lite hö i stohagen behöver man därför bara öppna grinden och ropa på de fyra stona så kommer de springande. Sedan får de stå och äta direkt ur rundbalarna några timmar. Mycket smidigt! Medan hästarna mumsade sitt hö åt jag min egen frukost i Josefshallen innan det var dags för en ridtur.

Feykir hade vilodag igår och vilodagar har definitivt inte någon positiv inverkan på hans koncentrationsförmåga... Det var väääldigt mycket bus idag och det verkade inte spela någon roll hur många gånger jag försökte säga åt honom på skarpen... Vi red mot Alviksträsk och tog vänster vid sjön. Mycket tölt blev det, men några lite längre galoppsträckor också. Jag var väääldigt noga med knäslutet i galoppen för att vara beredd ifall han skulle tvärnita för något. När han är på sådant här bushumör vet man ju aldrig vad som händer... Men det blev bara några mindre hopp och jag satt fortfarande kvar på ryggen när vi saktade av igen. På hemvägen red vi fram och tillbaka över vägen med framdelsvändningar vid dikeskanterna. Sedan försökte jag verkligen rida riktigt kort tempo tölt. Red kortare intervaller för att han inte skulle hinna dra iväg i tempo. Intervallerna löste sig föresten ganska automatiskt. Tidigare på morgonen hade jag haft känslan av att vara enda vakna människan i världen, men nu började det komma bilar så att vi fick sakta av till skritt gång på gång. Det visade sig att alla var kompisar på väg till stallet!

Inga kommentarer: