onsdag 30 januari 2008

Feykir svettas av ilska?!

Börjar bloggen med denna bild som jag tycker är rätt kul - från i söndags!

Idag satsade jag på att rida på ridbanan. Förrförra gången vi red där blev vi så ovänner, Feykir och jag. Jag ville jobba på volt och det ville INTE han... Förra gången gick det däremot mycket bättre och då red jag bara en kort stund för att vi skulle få avsluta medan det fortfarande gick bra. Idag började det rätt bra, men när Fia och Lukka som också ridit på banan en stund återvände till stallet tyckte uppenbarligen Feykir att han hade gjort sitt och började protestera. Han ville absolut inte gå på volt i höger varv (vilket varit hans lätta varv tidigare). Problemen började i tölt - han sprang helt enkelt iväg med mig över ridbanan. Tack vare mitt full-cheek bett kunde jag göra en one-rein-stop och när han tillslut stannat började vi om igen med volten. Fick säkert göra 15 o-r-s och efter ett tag protesterade han lika vilt i skritt som i tölt! Utbrytningarna varvades med att han vägrade gå framåt utan bara backade och backade och backade... Bestämde tillslut att om jag lyckades få honom att skritta ett helt varv på volt utan protester så skulle vi avsluta. När det äntligen lyckades satt jag av och gick till stallet. Kunde då konstatera att han var väldigt svettig och t o m vitskummig under tränset! Så hårt hade vi verkligen inte ridit, vi hade ju inte hunnit med särskilt mycket tölt alls... han måste helt enkelt ha varit så arg att han svettades!

Jag ska ringa vår ET, Maria Öhman och be henne komma och kolla Feykir för säkerhets skull, så att han inte har ont någonstans. Är han helt OK får jag försöka boka in en Sylvialektion så snart som möjligt. Hon kommer hem från en tre veckors indiensemester på fredag så jag hoppas hon känner för att "ta itu" med oss! Det kan ju också vara så att han blivit bekväm av att vi ridit längs vägarna så länge... när vi så kommer på banan och jag lyckas "komma åt" honom på ett annat sätt så blir det jobbigt och då protesterar han. Men den här gången ska jag INTE göra som förra vintern och utgå ifrån att det bara är ilska och protester utan så snart som möjligt ta reda på om han har något kroppsligt problem som behöver behandlas!

Inga kommentarer: