tisdag 29 januari 2008

RIKTIGT obehagligt!!!

Idag vid lunchtid hände något riktigt obehagligt: våra konkurrenter på Nordea här i Luleå utsattes för ett rån. Som tur var blev ingen fysiskt skadad! M h a tungt beväpnad insatsstyrka lyckades polisen faktiskt gripa rånaren inom en timme - han gömde sig på en restaurang bara 50 meter från vårt bankkontor! Det är alltid jobbigt när sådant är inträffar - man påminns om att nästa gång kan det vara min tur att titta in i en pistolmynning... Dessutom vet man ju aldrig om ett rån är det första i en serie så att vi blir drabbade redan samma dag... En av mina kollegor var dessutom med om ett rån för tre år sedan, när hon jobbade på ett annat Handelsbankskontor. Faktiskt av samme rånare som var i farten idag.

När dagens rån inträffade satt jag på en lunchrestaurang i samma kvarter som Nordea. När jag kom ut från restaurangen förstod jag genast att något hänt, för det stod massor av polisbilar utanför banken men polisen hade ännu inte hunnit spärra av området. Enligt tidningarna hade rånaren sprungit förbi restaurangen där jag satt, så om jag hade gått ut några minuter tidigare hade jag kanske stött ihop med honom t o m. Olustigt!!! Dåligt påläst måste han i alla fall ha varit som tog risken att göra detta. Numera är det nämligen så lite kontanter på bankkontoren och det som finns ligger i helt slutna system - personalen kan bara få tillgång till sedlar genom att göra uttag på ett konto. Och något konto med riktigt mycket pengar på hade ju rånaren knappast... Systemet som hanterar kontanterna fungerar alltså ungefär som en bankomat. Lite "växelpängar" var också allt den här rånaren fick med sig. Men för bankpersonalen är det ju lika traumatiskt oavsett summan... man vet ju aldrig vad en desperat rånare, kanske också påverkad av både den ena och andra drogen, kan hitta på...

Inga kommentarer: