torsdag 1 september 2016

Hamingja "lägger ifrån sig" huvudet och vilar!

Hamingja i boxen med BoT efter dagens ridning. Och sedan hon tömt krubban (mindre motvilligt än igår) stod hon och vilade så här med huvudet "upplagt" på boxkanten. Normalt brukar hon vara VÄLDIGT otålig om att få komma ut i hagen igen...men nu såg hon faktiskt ut att njuta!

När jag kom ner mot stallet idag syntes inga hästar till i stohagen. Jag visslade och ropade en gång på Hamingja innan jag gick in i sadelkammaren för att hämta hennes grimma. Och när jag kom ut igen stod hon redan och väntade innanför grinden - med ivrigt spetsade öron!!! Den senaste tidens repetition av inkallning har haft effekt! Även Litlamin och Ella stod där - förstås! Här gällde ju "Ropa på en, få två till på köpet!" 

Även idag fick Hamingja stå en stund med BoT på ryggen innan vi red ut. Sedan blev det vår vanliga "rehab-runda" längs skogsvägen till höger bakom vägbommen. Med 20 grader varmt (!!!) och den begynnande vinterpäls som hon hunnit skaffa sig på bara en vecka så blev hon REJÄLT flåsig även för mindre ansträngning. Men till skillnad mot igår hade jag ju terrängen som "hjälpte till" att komma ihåg skrittpauserna - i o m att det med jämna mellanrum blir för blött längs stigen för att någon annan gångart än skritt. 

Vi red fram till Torrbergsvägen idag, men vände sedan hemåt igen utan att få nyttja det fina töltunderlaget där. Men vi töltade förstås på endel andra ställen - så att jag fick träna mig på att själv "tänka trav" (för sitsens skull) medan Hamingja skulle tänka tölt. Och totalt blev det ungefär 40 minuters träning idag, vilket känns som en ganska lagom "dos" nu efter de inledande veckornas 30-minuterspass. Efter gårdagens ridning tyckte jag att jag ridit för lite skritt, men å andra sidan red vi ett kortare pass då, så förhoppningsvis höll vi oss ändå inom spannet för "lagom". Hamingja visade i alla fall inga tecken på att vara stel eller besvärad i bakdelen idag - som tur var! Det var väl bara hennes matte som var lite nojjig - som vanligt...

Inga kommentarer: