söndag 10 april 2016

Morgonstund har hö i mund!

Hamingja och "Ella"

Som ansvarig för morgonfodringen hälsades jag hjärtligt välkommen till Mariebäck av både hungriga hästar och världens mest utsvultna BamBam! Själv var jag inte på långa vägar lika utsvulten - men när hästar och katter fått sitt smakade det ändå gott med lite frukost i Josefshallen!

Kollade som vanligt Hamingjas temp (37,7) innan jag gjorde i ordning henne för ridning. Även idag blev det ett pass på ridbanan, för att undvika ny tappsko längs bilvägen. Till min glädje kunde jag konstatera att hon kändes så avslappnad och fin - utan minsta antydan om besvär från bakdelen - trots att jag igår åter introducerat övningar där hon fick korsa sina bakben och därmed ökat belastningen bak! 

Efter att ha jobbat i tölt resp trav längs spåret i några omgångar avslutade jag åter ridpasset med att i skritt sidföra bort från och tillbaka till spåret. Även idag i skritt alltså och inte heller nu så många steg i taget - för att ge henne bästa möjlighet att finslipa koordinationen. Jag har ju alltid upplevt att hon inte har den allra bästa kroppskontrollen, så kanske är en sådan här mjukstart dessutom ännu viktigare för henne än för genomsnittshästen?!

Tillbaka i stallet kom jag dessutom ihåg att stretcha hennes rygg- och ländmuskler som massören instruerade mig, genom att använda två hovkratsar för att få henne att skjuta rygg ordentligt några gånger. När hon gjorde det första gången knastrade det till flera gånger - uppenbarligen hade Tomas alldeles rätt i att denna stretching är MKT bra för henne! Fr o m nu får jag se till att komma ihåg detta efter varje träningspass!!!

Nu har jag - precis som igår - sovit några timmar under eftermiddagen. Jag som varit nästan konstant trött i så många år trodde inte att det kunde bli mycket värre... men det kunde det uppenbarligen... Väntar nu spänt på svaret på de senaste blodproverna - håll tummarna för att det är något som faktiskt går att åtgärda till viss del i alla fall...!!!

Inga kommentarer: