torsdag 27 juni 2013

Hönor med trädgårdsintresse!



Det var med STOR entusiasm de färgade hönorna idag tog sig an uppgiften att hjälpa mig planera en ny rabatt där slänten från altanen är för brant för robotgräsklipparen. Allt medan frk Persson sprang fram och tillbaka i de vita hönornas bur och MKT högljutt protesterade mot att hon inte fick vara med. Men så är ju odlingsintresset i släkten Persson väldokumenterat sedan flera generationer tillbaka. Mamma t ex skulle knappast ha funnit sig i att sitta tyst och snäll och bara se på medan trädgårdsarbete utfördes mitt framför ögonen på henne! (Fast i frk Perssons fall var det nog en kombination av protest mot orättvisan att de färgade fick vara ute men inte hon och hennes vanliga "hallå" innan hon ska värpa. För när hon tillslut "hojtat" färdigt försvann hon in i redet och när hon sedan lämnade detsamma låg där ett vackert grönskimrande ägg!)


'
Så här blev slutresultatet av vårt planterande! Innan jag släpper ut hönorna nästa gång måste jag dock hägna in rabatten med kompostgaller - annars är risken STOR att de gräver upp allt igen... Damerna har nämligen minst lika svårt som ogräset att motstå bar jord...! "Vassruggarna" är dagliljor, röda högst upp och vita längre ner. Och mellan dem har jag planterat alunrot i olika nyanser. De senare sprider sig som värsta ogräset, men det tänkte jag utnyttja för att succesivt utöka rabatten till att täcka allt större del av slänten.



Det är hög tid för en uppdatering avs orangeriet också, tycker jag! Gurkplantorna har vuxit ända upp i taket på sitt växthus, så Johan har byggt på det med en liten "vindsvåning". Ju högre plantorna kan växa desto mer gurkor blir det nämligen! I förgrunden syns även våra två olivträd. Jag borde förståss ha fotat citrusträdet också när jag ändå höll på... Det blommar nu, vilket inte bara är vackert utan också innebär att hela orangeriet är fyllt av den ljuvligaste doft!!! Återkommer med bild på det en annan dag!

Lára har varit ledig idag, som uppladdning inför den tre dagar långa Atlikursen som börjar i morgon. Det ser jag verkligen fram emot - som vanligt!!!

Inga kommentarer: