tisdag 1 juli 2008

Min önskelista!!!

I augusti fyller jag 40 år - och det är ju ett bra tillfälle att önska sig något fint! Jag brukar alltid vara bra på att önska mig saker - och den här gången är inget undantag! När Reykur-Eva och jag var till Globen Horse Show första gången - kan det ha varit 2004? - såg jag en sådan fantastisk islandshästskulptur i fönstret till ett galleri i Stockholm. Skulptören var en islänning vid namn Jón Leifsson. Sedan har jag även sett en av hans skulpturer på Galleri Hippo i Gamla stan. Här om året var det ett reportage om honom i Ridsport med bilder på flera fina skulpturer och när jag sedan kollade upp honom närmare visar det sig att han bara bor fyra mil från mina svärföräldrar på Österlen! (Där de bor april-september, övriga året bor de i Umeå.)



Jag fick lite bilder på Jón Leifsson-skulpturer av en man med islandshästar som heter Rolle och nästan bor granne med skulptören. Här kommer de:










Jag gillar verkligen det grovhuggna i skulpturerna! Det gör dem så kraftfulla på något sätt!!!

















Här är adressen till skulptörens egen hemsida om ni vill se mer:

http://www.gimlelund.com/konst.htm




Inga kommentarer: