onsdag 23 juli 2008

Hos skulptören Jón Leifsson på Gimlelund!



När vi anlände till gården Gimlelund i Lövestad var denna maffiga relief ute på en vägg det första som mötte oss!


Sedan kom skulptören själv, Jón Leifsson och tog emot. När han hörde att jag hade egen islandshäst tog han genast ut oss i hagen så att vi fick träffa gårdens 11 islandshästar. Han berättade en liten historia om var och en. Hästen på bilden ovan var hans favorit - en superfräsch 20 åring som faktiskt hade samma namn som "husse"!




Inne i galleriet hade han tyvärr lite utsålt för tillfället... men detta fantastiska islandshästhuvud gick ju inte av för hackor!!!


Denna fina relief hade han också till salu.




Jag är väldigt förtjust i hans helfigurhästar - men tyvärr hade han ingen sådan som var till salu just nu... Den här var inte klar och skulle inte bli det heller eftersom han inte tyckte den var tillräckligt bra, så det var på håret att vi fick fota den ö h t... Jag tycker den är läcker - särskilt halsen och bogpartiet tycker jag har en härligt, kraftfull utstrålning! Jón kallade den en "flygande köttbulle" eftersom den är för tjock... men det gjorde den ju mer lik Feykir! :- O
Omrösningen här på bloggen avseende vad jag skulle köpa för mina födelsedagspengar gav stor övervikt för Woodfieldrocken. Men eftersom det bara var en rådgivande omröstning - inte en beslutande - har jag ÄNDÅ bestämt att det blir en skulptur! (Anhängare av rocken kan trösta sig med att det nog kan bli en sådan också - fast för andra pengar.)
Men frågan var ju då VILKEN skulptur det skulle bli... När jag åkt tillbaka till Hagestad, funderat några vändor och tittat på bilderna flera varv ringde jag skulptören och frågade om han inte kunde göra en töltande häst till mig. Jag ska ju visserligen åka norrut igen redan om några dagar, men Johans föräldrar är ju kvar längre så de kan i så fall ta med den upp till Umeå. Jón, som ändå hade en utställning att förbereda, erbjöd sig att göra några töltande hästar och mejla mig bilder på dem så att jag kan välja vilken jag tycker bäst om! Så om inget oförutsätt inträffar blir det alltså en töltande islandshäst som kommer att få hedersplatsen i vårt vardagsrum fr o m i höst!

De har inte bara skulpturer på Gimlelund. Jón och hans fru Pia har även katt- och hundpensionat samt turridning. När de beskrev sina härliga ridvägar över den skånska slätten och genom bokskogar blev jag RIKTIGT ridsugen!!! Här kan ni läsa mer: www.gimlelund.com

Inga kommentarer: