lördag 15 september 2007

Funi - har haft tur i oturen!

Kristins häst Funi har råkat illa ut - antagligen när han rullat sig i hagen. En gren - ca 4 cm i diameter - har stuckits in minst 1,5 DECIMETER i ljumsken på ena sidan! Aj, aj, aj! Jag fick se hålet/såret och det såg INTE kul ut! Här ser ni en bild på den hemska grenen...














...och man kan ana den mörkare, blodiga halvan som varit instucken i hans ljumske!!! Gissa om blodet forsade när den drogs ut??!! T o m den ständigt coola Sylvia var skärrad.





Funi har ändå haft en otrolig tur i oturen så inga muskler verkar ha blivit skadade. Veterinären har sagt att man får räkna med 7-8 veckors konvalecens, så nu står Funi inne i en box och har TRÅKIGT.... Han har visserligen fri tillgång på hö och skulle verkligen behöva ta chansen att äta upp sig, men han är inte så intresserad av mat...





Funi har TRÅÅÅÅÅKIGT!!!




Kristin har fått lära sig att ge pencillinsprutor på kuppen. "Det gäller bara att inte tveka när man ska sticka in nålen, utan ta i ordentligt!" Imponerande - jag tror aldrig jag skulle fixa det! Har tidigare sagt till Johan att om någon av mina hästar kommer att behöva få sprutor så blir han inkallad. Någon fördel ska man väl ha av att vara gift med en läkare? (Förutom att man kan tillbringa mycket tid i stallet för att han ändå jobbar jämt.) Han är visst väldigt bra på ryggmärgsbedövningar och då måste det väl vara en baggis att spruta en häst i en muskel?! Själv har jag svåra sprutfobier (även om det blivit bättre de senaste åren - har fått MYCKET träning sedan jag blev sjuk) . När hästarna ska vaccineras brukar jag alltid se till att stå på motsatt sida så att jag inte ser sprutan, för att förhoppningsvis inte överföra några negativa vibbar.

Inga kommentarer: