söndag 12 januari 2020

"Vilken stjärnhäst det här är!!!"


Idag skulle hovslagaren sko Hamingja kl 16, innan dess skulle jag lunchfodra hästarna och dessutom ville jag rida - det sistnämnda helst innan det blivit mörkt... Lösningen fick bli att ge Hamingja en tuss hö i stallet medan jag fodrade övriga, rida så snart jag var klar med fordringen och sedan låta Hamingja äta resten av sitt lunchhö i väntan på hovslagaren.

Efter vår sedvanliga "korsa bakbenen på volt resp liten fyrkant" utanför stallet fortsatte jag med sidförande ut från gården och jag upplevde henne ganska smidig i båda sidorna. Längs den högra skogsvägen bakom vägbommen började vi värma upp i trav, något vi sedan fortsatte med längs stigen genom skogen.

Framme på Torrbergsvägen hade skotrar kört och packat ihop snön så underlaget var perfekt för galopp! Mina tre första försök att fatta vänster galopp misslyckades dock... Jag försökte hålla blicken lyft för att bättre känna vad jag gjorde och vad Hamingja gjorde... och kom fram till att även när jag tyckte att jag förberett galoppfattningen noga så sköt hon fortfarande ut högerbogen och då blev det förstås också höger galopp...!

"Bara" att göra om och göra rätt alltså! Och när matte skärpte sig så gjorde Hamingja tre klockrena fattningar av vänster galopp! De två första gångerna hann vi dock bara galoppera en kort sträcka innan hon började "maska" med bakbenen och när jag då försökte lägga till lite drivning blev hon spänd och tappade galoppen helt... Men det tredje försöket gjorde jag direkt när vi vänt om hemåt igen - och då behövdes minsann ingen drivning! Hamingja galopperade en lång sträcka i friskt tempo och höll vänstergaloppen hur fint som helst till dess jag började vissla för att sakta av. Och jag hoppas det betyder att hon inte längre har ont!

Resten av hemvägen blev det mycket skritt på lång tygel då jag själv fokuserade på att hålla blicken lyft och KÄNNA - och det var plötsligt väldigt tydligt hur Hamingja hela tiden ville skjuta ut högerbogen,  så jag fick även nu använda sidförande tygeltag för att rakrikta. När vi var tillbaka på den plogade skogsvägen stannade jag för att sadla om och sedan red vi flera sekvenser samlad skritt innan jag även gjorde övergång till samlad tölt.

Hamingja bjöd på en riktigt trevlig känsla, både i den samlade skritten och tölten! Hade Atli sett oss hade han visserligen garanterat haft synpunkter på tempot i tölten... att jag tappade lite av samlingen i o m att tempot blev för högt... Men för att vara första seriösa töltförsöket efter Hamingjas jullov så tyckte jag ändå att det var OK!

När Hamingja sedan fick börja sträcka ut och varva ner i tölt funderade jag på hur jag ska lägga upp nästa träningspass, vilket antagligen blir på tisdag. Numera värmer jag ju upp i trav först och den vänstra skogsvägen borde funka bra till det. I o m att den inte är plogad får hon ju lyfta lite extra på fötterna också! En vänster galopp på hemväg för att få statusen på musklerna i bakdelen och sedan lite töltträning längs bilvägen, borde kunna vara en bra strategi!

Tillbaka i stallet blev det stretching innan Hamingja fick gå in i en box för att äta sitt kvarvarande lunchhö. Jag fyllde vattentunnorna i de hagar som inte har vattenkopp och pysslade på med lite annat i väntan på hovslagar-Sandra.

Under större delen av skonings-sessionen stod jag vid Hamingjas huvud, för att kunna distrahera henne ifall hon började bli otålig. (Hon är ju inte särskilt förtjust i att behöva stå inne i stallet, varför tålamodet inte alltid är det bästa...) Medan jag stod där ville hon gärna stå med huvudet på min axel - och när jag inte stod där stödde hon sig gärna på hovslagaren istället, men det verkade hon inte ha något emot.  "Vilken stjärnhäst det här är - så OERHÖRT trevlig att hantera!!!" konstaterade Sandra och då blev ju jag ÄNNU mer stolt än vanligt över min FINA häst!!!

I morgon får Hamingja vila - för säkerhets skull - eftersom jag ridit två dagar i rad. Men HUR i all världen ska jag kunna vänta ända till på tisdag innan jag får rida igen??!!

Inga kommentarer: