onsdag 24 april 2019

Ovalbaneträning - när Anna (och hästen) själv får välja!

Hamingja satsar på wet-look och spanar in TRAVHÄSTAR SOM SPRINGER!!!

Efter annandagens ridhusupplevelse med otäcka väggar som ville attackera behövde vi verkligen en boost för själförtroendet, både Hamingja och jag...! Jag hoppades att ett träningspass på Midurs ovalbana på Bodentravet skulle kunna bidra till detta - och så blev det också! Redan när jag kom till stallet efter jobbet började jag ana liiite medvind och utförsbacke! Visserligen lyckades jag inte heller idag rubba de tre kvarvarande broddarna på Hamingjas framskor - men Sylvia ryckte ut och vips var det problemet löst! ("Snälla, säg inte att det var jättelätt i alla fall!!!" bad jag och då konstaterade hon att "Bara en var jättelätt, de andra två satt lite hårdare"...!)

Sylvia skulle också till ovalen denna kväll, med både Hector och Elsa. Dessutom fick jag och Hamingja sällskap av Sanna och Prins, så vi var en liten Midur-delegation som intog Bodentravet denna onsdag. De första gångerna en häst kommer till travet brukar de få en smärre chock! Det är ju så oerhört stora, öppna ytor och så långt de kan se är det hästar som rör sig. Ofta också några som tränar snabbjobb, vilket förståss lätt triggar flyktreflexerna hos en flockuppfödd islandshäst...! 

Min Feykir upplevde jag som en ganska trygg häst - med ledarhästens starka självförtroende. Men när han kom till Bodentravet först gången tog det 45 minuter innan han ens var kontaktbar...! Hamingja är ju istället en väldigt ängslig och lättskrämd häst, fast hon har ju hunnit vara på travet ett antal gånger. Och även om det nog är två år sedan sist verkade hon fortfarande ha positiva minnen från detta, för redan efter första varvets uppvärmningstölt runt ovalen började hon frusta! Och när vi fortsatte ett par varv åt vardera hållet i samma långsamma tempo hade hon uppenbarligen tillräckligt med tid att kolla in omgivningarna runt banan för att göra det utan att förvandlas till giraff!

Styrkt av detta bestämde jag mig för att direkt ta itu med det som vållade oss störst problem i ridhuset: galoppen. Redan vid första försöket fick vi till en riktigt bra galoppfattning, även om den efterföljande galoppen blev "av racertyp" där hon blev hög i formen och lite spänd/stressad. Galoppfattningarna fortsatte sedan att fungera klockrent, trots att jag hela tiden gjorde fattningen från skritt och inte från stillastående som vi brukar. Och redan vid vår andra galoppintervall började vi hitta tillbaka till bärigheten också. HÄRLIGT!

Efter en skrittpaus övergick vi till att rida töltprogrammet och då blev det ÄNNU tydligare att ovalbanan och inte ridhuset är vårt "rätta element", med ett fast underlag där hästen inte "sögs fast" som i det mjuka, tunga underlaget i ridhuset. I o m att vi galopperat ganska mycket och det dessutom även idag var väldigt varmt för årstiden, var Hamingja lite matt vid det här laget så vi fick aldrig till någon riktigt bra känsla i arbetstempot... 

Men tempoväxlingarna fungerade bättre - när vi både kom upp i ett ganska högt tempo på långsidorna och dessutom lyckades överraskande bra med precisionen i nedtagningarna. (När kurvan börjar ska man vara nere i arbetstempo, men börjar man bromsa för tidigt blir det poängavdrag för det...) Vi får hoppas att vi får till endel av den precisionen även i Umeå på lördag!

På Bodentravet finns det travhästar ÖVERALLT - även utanför dörren till spolhallen! :-O

Hamingja hann med ytterligare några storartade prestationer, inte minst när hon fortsatte skritta lugnt och avslappnat t o m när vi mötte Sylvia och Hector som dundrade fram i ökad tölt! Hon blir ju faktiskt tryggare min lilla fröken, även om det går långsamt...! 

Vi brukar alltid passa på att nyttja travets fina spolhall när vi är där. Och i kväll när hästarna var REJÄLT svettiga, t o m skummiga på sina ställen, kändes det extra bra att kunna ge dem en "spa-behandlig"! I morgon blir det välförtjänt vilodag igen för Hamingja. Medan Johan och jag får besök av våra vänner från Costa Rica. De är på snabbvisit i Sverige/Norrbotten men hinner stanna till hos oss för en snabb middag innan de ska ta flyget från Kallax. Det är ett tag sedan vi träffades senast så det ska bli JÄTTEKUL!

Inga kommentarer: