fredag 12 april 2019

Fredagsfeeling!

Med +8 grader i skuggan, strålande sol och knappt någon vind var det VARMT att vara islandshäst med vinterpäls idag...!!! Hamingja var faktiskt lite fuktig i pälsen (av svett) redan när jag hämtade henne i hagen och väl inne i stallet började hon dessutom flåsa av värmen! Men värmen till trots hade hon fortfarande inte någon större brådska med att tappa vinterpälsen... Visst lossnar det endel när jag borstar/skrapar men inte alls i sådan mängd som jag skulle önska. 

Och snart ska vi ju till Umeå och tävla i ridhus...så hon skulle verkligen behöva bli av med så mycket vinterpäls som möjligt!!! Ett knep för att få igång pälsfällningen är att tvätta hästen - då brukar det oftast börja hända saker! Och eftersom dagens utomhustemperatur gjorde att hon inte riskerade att bli kall även om hon fick gå ut i hagen igen innan pälsen hunnit torka kändes det ju lämpligt att ge henne en omgång i spolspiltan. 

Men innan tvätten skulle vi förstås rida och jag bestämde mig för att testa underlaget längs bilvägen bort till korsningen vid sjön, med förhoppningen att vägen hunnit torka upp tillräckligt för att bakhovarnas broddar inte skulle suga fast i underlaget. Till skillnad mot senast fick detta bli ett träningspass utan viktboots - det skulle definitivt bli tillräckligt ansträngande för henne ändå idag!

Under våra inledande "korsa bakbenen-stretching" kändes hon lite mer ovillig att gå undan för vänsterskänkeln idag... så jag såg till att lägga in sådana sekvenser under varje skrittpaus. Mitt huvudfokus för dagen var annars att lyckas kombinera lyft blick, drivande säte/lodrät sits och en fjädrande högerhand i tölt. Svårt, svårt, svårt...!!! 

Under hemvägen fick jag i alla fall uppleva en sekvens med riktigt härlig känsla i tölten! Om man bortser från den "lilla detaljen" att Hamingja gick i ett ganska snabbt mellantempo när jag egentligen skulle rida arbetstempo... Att tölta riktigt långsamt men ändå med massor av energi måste vara det svåraste som finns...!!! Lyckas jag hålla nere tempot så tappar vi energin - och rörelserna... 

Men med både hemväg och ett högre tempo fick nu både bärighet och rörelser en boost som jag tillät mig njuta av en stund istället för att direkt försöka ta ner tempot. På ridbanan här om dagen påmindes jag också om den stora effekten på bärigheten av att snabbt ställa om till höger för att få högerbogen på plats - vilket ytterligare bidrog till den trevliga töltkänslan!

Tillbaka i stallet blev det sedan tvätt av häst innan hon fick stå ute i solen och mumsa lite lucern och mineraler/vitaminer. Men den tjocka pälsen var ändå ganska blöt fortfarande när hon fick gå ut i hagen igen. Jag borde sedan ha gjort som jag planerat: att snabbt vända mig om och gå därifrån så snart jag tagit av henne grimman... 

Då skulle jag ha sluppit se hur hon rullade sig så grundligt så att det snart inte fanns minsta fläck på henne som fortfarande var ren... Men även om hon inte hann vara (hyfsat) ren särskilt lång stund så hoppas jag i alla fall att det blir extra fart på pälsfällningen efter detta!

Inga kommentarer: